Polski rynek IT wart ok. 10 mld USD
Polski rynek teleinformatyczny (IT) w 2007 roku był wart prawie 10 mld USD, a największą firmą był polski oddział Hewlett-Packard (HP) - wynika z raportu tygodnika "Computerworld Polska".
Według autorów raportu, w 2007 roku sprzedano w naszym kraju 3,2 mln komputerów, z czego połowę stanowiły notebooki. Sprzedaż sprzętu komputerowego (monitory, drukarki, skanery itd.) wzrosła o prawie 31 proc. do 6,3 mld USD wobec 2006 roku; ubiegłoroczna wartość sprzedaży stanowiła prawie 65 proc. wartości całego rynku. Segment oprogramowania wart był w 2007 roku 12,2 proc. rynku, a jego sprzedaż wzrosła o 14,3 proc.
- Polska jest 6. największym rynkiem komputerów PC w Europie. Informatyka ma coraz większy sens dla przedsiębiorczości - powiedział dyrektor generalny Dell Computer Poland Jacek Murawski.
- Najważniejszym czynnikiem, który zadecydował o wynikach, był wysoki wzrost sprzedaży sprzętu IT - powiedział redaktor naczelny "Computerworld Polska" Krzysztof Frydrychowicz.
W tegorocznej, 17. edycji rankingu opracowanego przez tygodnik, polski oddział HP z przychodami szacowanymi na 2,6 mld zł (2,25 mld zł rok wcześniej) był w 2007 roku największą firmą informatyczną działającą w Polsce; był też największym przedsiębiorstwem IT świadczącym usługi outsourcingowe i serwisowe.
- HP wygrał w kategorii spółek informatycznych, ale największą grupą kapitałową jest Asseco Poland - wyjaśnił Frydrychowicz.
Największym operatorem została Telekomunikacja Polska (TP), firmą sprzedającą oprogramowanie własne - Microsoft, dostawcą infrastruktury IT - IBM, inwestorem - Dell, eksporterem - Comarch, producentem sprzętu - NTT System, a dystrybutorem - ABC Data.
Asseco Poland okazał się największym dostawcą IT do sektora bankowego, Prokom Software - sektora administracji publicznej, Sygnity - przemysłu, a Infovide-Matrix - telekomunikacji.
Z raportu wynika, że najlepszym okresem w polskiej branży IT pod względem wzrostu był rok 2005 - wówczas rynek zwiększył wartość o 30 proc., a dwie trzecie firm poprawiło swój wynik finansowy.