Sterowanie za pomocą impulsów mięśniowych

Microsoft Research opublikował wyniki badań nad systemami wprowadzania danych, które umożliwiają sterowanie komputerami, odtwarzaczami MP3 czy też grami wideo za pomocą impulsów wysyłanych przez mięśnie.

Komputery i odtwarzacze obsługiwene ruchami mięśni? Czemu nie
Komputery i odtwarzacze obsługiwene ruchami mięśni? Czemu niemateriały prasowe

W klipie wideo demonstrującym zastosowanie takiego urządzenia testerzy obsługują odtwarzacz MP3 podczas joggingu, a także grają w grę Guitar Hero bez używania sterownika gitary.

Urządzenia MUCI mają być stosowane przede wszystkim wtedy, gdy użytkownicy mają zajęte dłonie i nie mogą ich wykorzystać do przyciskania klawiszy bądź trzymania kontrolera. Opaska z dziesięcioma elektrodami, zakładana poniżej stawu łokciowego, jest w stanie rejestrować ruchy palców i napięcia mięśni dłoni oraz przyporządkowywać je poszczególnym rozkazom. Działa to także wtedy,gdy użytkownik ma zajęte ręce, trzymając w nich na przykład kubek lub teczkę. W dotychczasowych próbach poziom rozpoznawalności impulsów wynosił od 79 do 88 procent.

Oprócz możliwości wykorzystania technologii MUCL w życiu codziennym, badacze pracują też nad kombinacją interfejsu EMG z innymi urządzeniami. System ten mógłby uzupełniać ekrany wielodotykowe, rejestrując na przykład, którego palca użytkownik użył w danym momencie. W zależności od tego system powinien wówczas uruchamiać różne funkcje. Można sobie wyobrazić np. program graficzny, w którym każdy palec aktywuje inny kolor.

Możliwa byłaby także kombinacja opasek EMG z systemem kamer Natal, który potrafi wprawdzie rozpoznawać ruchy ramion i nóg, ale palców już nie. Trzeba jednak pamiętać, że choć system Natal ma być gotowy już pod koniec tego roku i obsługiwać konsolę Xbox 360, to musi minąć więcej czasu, zanim opaski EMG znajdą się w codziennym użyciu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas