Trendy na polskim rynku GSM
Firma doradcza Roland Berger prognozuje, że penetracja rynku GSM w Polsce wzrośnie z obecnych 40% do 75% w ciągu najbliższych 5 lat. Otwiera to duże szanse przed polskimi operatorami GSM, jednakże Roland Berger ostrzega, że zwiększanie udziału w rynku może w przyszłości odbywać się kosztem wyniku finansowego. Roland Berger przeprowadził dogłębną analizę rynku GSM w Polsce i wyznaczył najważniejsze trendy określające przyszłość telefonii komórkowej. Zdaniem analityków są to:
2. Współpraca z MVNOs (wirtualnymi operatorami sieci komórkowych) jest nieunikniona. Skorzystają na niej ci operatorzy, którzy pierwsi przygotują obopólnie korzystne oferty i podpiszą umowy z podmiotami wirtualnymi. Dzięki temu skutecznie powiększą bazę swoich klientów i przychody.
3. Kluczem do długoterminowego sukcesu operatorów GSM jest minimalizowanie wskaźnika migracji. Wskaźnik ten jest stosunkowo wysoki zarówno w Polsce, jak i w Europie, gdzie sięga 30%. Roland Berger wskazuje, że zmniejszenie migracji jest wynikiem wdrożenia proaktywnego programu lojalnościowego, atrakcyjnej i kompleksowej oferty oraz stałej opieki nad klientem.
4. Aplikacje obrazkowe będą kluczowym czynnikiem wzrostu telefonii komórkowej. Według prognoz Gartner Datagroup, udział sprzedaży telefonów z aparatami fotograficznymi sięgnie w 2006 roku aż 66%. Dlatego w latach obecnych kluczowe będzie tworzenie nowych usług i aplikacji oraz wprowadzanie prostych cenników, co stymulować będzie pozyskiwanie nowych klientów.
5. Zwiększy się presja na wyniki, dlatego istotnym czynnikiem sukcesu będzie koncentracja operatorów na kluczowych aktywach i procesach. Coraz więcej zadań powinno być oddawane w outsourcing, powstaną także alianse strategiczne z partnerami (np. T-Mobile z firmami Microsoft i Compaq).
6. Telefonia komórkowa będzie zastępować stacjonarną. W Polsce już w 2002 roku liczba użytkowników telefonów komórkowych (13.898 tys.) przekroczyła liczbę telefonów stacjonarnych (11.968 tys.). Zgodnie z prognozami Roland Berger operatorzy będą koncentrować się na zwiększaniu zasięgu, jednocześnie ceny usług będą systematycznie spadać.
Badanie przeprowadzili analitycy firmy doradczej Roland Berger Strategy Consultans w okresie styczeń ? maj 2003.
Roland Berger Strategy Consultants to międzynarodowa firma doradcza o europejskim rodowodzie. Z ponad 1300 doradcami pracującymi w 33 biurach na całym świecie, Roland Berger łączy światowe kompetencje z lokalnym know-how. Jest jedyną firmą doradztwa strategicznego o europejskich korzeniach, znajdującą się w czołówce światowego konsultingu. Klientami Rolanda Bergera na świecie są największe międzynarodowe koncerny, m.in.: BMW, Shell, BASF, Lufthansa, Siemens, Deutsche Bank, Bayer, Porsche, ABB. www.rolandberger.com
Warszawskie biuro Rolanda Bergera działa w Polsce od 2000 roku i oferuje doradztwo strategiczne dla najwyższej kadry zarządzającej, w tym w zakresie: strategii i marketingu, doskonalenia procesów, restrukturyzacji oraz doradztwa w procesach fuzji i przejęć. W Polsce firma prowadziła projekty, m.in. dla: sektora petrochemicznego, bankowego, lotniczego i stoczniowego.