Zaledwie 500 tys. Chromebooków sprzedano w 2 lata
Chromebooki miały okazać się hitem na miarę Androida. Niestety, urządzenia oferowane przez zaledwie kilku producentów sprzedają się bardzo słabo.
W grudniu 2010 roku Google ogłosił wydanie pierwszego Chromebooka. Cr-48 powstał nie na sprzedaż, lecz jako prezentacja działania Chrome OS na laptopie. Kilka miesięcy później, w czerwcu 2011, pierwsze wersje handlowe Chromebooków zostały wydane przez Asusa i Samsunga. Niedawno firma Google ogłosiła wydanie własnego wysokiej klasy modelu Chromebook Pixel, który został wyposażony w ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości (2560 x 1700 pikseli). Sprzęt ma nawet konkurencyjną cenę - 1299 dol.
Google zachwalał Chromebooki jako "nową erę komputerów", wskazując szybkie uruchamianie, brak dużych, kompleksowych aktualizacji OS i poziom bezpieczeństwa wyższy od innych komputerów. Czy te komunikaty marketingowe wywołały oddźwięk wśród klientów?
Według Digitimes, odpowiedź na to pytanie brzmi "nie". Cytując źródła wewnętrzne "tajwańskich dostawców notebooków", autorzy opracowania DigiTimes twierdzą, że w ciągu 21 miesięcy od premiery, Chromebook sprzedał się w liczbie mniejszej niż 500 tys. egzemplarzy na całym świecie. Stanowi to wartość poniżej jednego procenta całego rynku notebooków.
Google ma w planach rozwój integracji Chrome OS i systemu Android. Zapewne zajmie trochę czasu, zanim te zmiany znajdą oddźwięk w statystykach sprzedaży. Zdaniem analityków, niski udział Chrome OS w rynku spowodowany jest obecnie problemami z kompatybilnością oraz nawykami konsumentów. Nadzieją Google są plany Lenovo i HP, które zapowiedziały własne Chromebooki.