Zamknięty jak Apple
Serwis The Register przeprowadził wśród swoich czytelników ankietę dotyczącą firm, które zamykają swoją technologię i utrudniają innym dostęp do niej. Czytelnicy za najbardziej nieprzyjazną pod tym względem firmę uznali Apple.
Aż 55 proc. respondentów wskazało na koncern Jobsa. Na drugim miejscu uplasował się Microsoft z 21proc. głosów, a 24 proc. ankietowanych stwierdziło, że nie widzi żadnych różnic w polityce obu przedsiębiorstw.
Apple najczęściej ganiono za to, że wiąże oprogramowanie ze sprzętem i ze swoimi usługami. iPod jest ściśle związany z iTunes, oprogramowanie dla iPhone można kupić tylko w sklepie Apple, a gdy pojawi się ktoś, kto ośmieli się tworzyć oprogramowanie na sprzęt Apple bez zgody tej firmy, koncern natychmiast występuje przeciwko niemu.
Jeden z programistów zauważył, że Apple "zamyka Open Source", gdyż ogranicza dostęp do systemu Mac OS X, zbudowanego przecież w oparciu o Uniksa.
Wśród uwag, przesłanych przez uczestników ankiety, znalazły się bardzo mocne zarzuty. To m.in. "słaba dokumentacja techniczna, brak przejrzystości i ciągłe zaprzeczanie istnieniu oczywistych niedociągnięć, Apple nigdy nie przyznaje się do błędów (nawet MS to robi), chce mieć całkowitą kontrolę nad tym, co klient robi z firmowymi produktami, jest nie tylko zamkniętą, ale też bardzo arogancką firmą".
Ankietowani zauważyli też, że nawet krytykowany Microsoft nie ma nic przeciwko temu, by produkty konkurencyjnych firm działały pod kontrolą Windows. Tymczasem Apple stara się to uniemożliwić. Jednocześnie pytani twierdzą, że nie należy decyzjami administracyjnymi zmuszać Apple'a do większej otwartości, gdyż firma ta nie ma jeszcze tak znaczących udziałów w rynku, by było to konieczne. Zauważono również, iż Apple zbudowało tak silną markę, że "to już niemal religia, mogą być zamknięci, ale ich wizerunek na tym nie cierpi".
Apple'owski marketing działa naprawdę świetnie i firma skutecznie przekonała całą rzeszę ludzi, że jej produkty są "inne". Nie umknęło to uwadze jednego z ankietowanych, który stwierdził: "Microsoft nigdy nie udawał, że jest kimś innym,niż jest. Apple sprzedaje kłamstwa".
Trzeba przyznać, że wizerunek i działania Apple wzbudzają tyle emocji, co produkty tej firmy.
Mariusz Błoński