Paniczna ewakuacja Rosjan. Sprzęt wart miliardy dolarów

Instytut Studiów nad Wojną informuje o panicznej ewakuacji rosyjskiej armii z największej bazy w Syrii. Najnowsze obrazy satelitarne ujawniają przygotowanie do transportu sprzętu wartego miliardy dolarów.

Paniczna ewakuacja Rosjan z Syrii
Paniczna ewakuacja Rosjan z SyriiMAXAR / AFPmateriały prasowe

Firma Planet Lab opublikowała w sieci najnowsze obrazy satelitarne bazy Khmeimim, leżącej niedaleko miasta Lattakia w Syrii. To największa rosyjska baza lotnicza w tym kraju. Na obrazach można zobaczyć, jak Rosjanie w panice ewakuują sprzęt militarny swoimi samolotami transportowymi.

Mowa tutaj o samolotach Antonow An-124 Rusłan, czyli największych obecnie maszynach transportowych na świecie. Jeszcze do niedawna tytuł ten należał do An-225 Mrija, ale jedyny egzemplarz został zniszczony na lotnisku Kijów-Hostomel w pierwszych dniach rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Paniczna ewakuacja Rosjan z baz w Syrii

Instytut Studiów nad Wojną podał, że analizy obrazów wskazują na próbę ewakuacji z Syrii do Rosji śmigłowców Ka-52 Aligator czy systemów obrony powietrznej S-400 Triumf. Łącznie sprzęt ten może być wart grubo ponad miliard dolarów. Co, ciekawe, eksperci militarni ogłosili, że w Syrii obecnie znajduje się rosyjski sprzęt o wartości kilkudziesięciu miliardów dolarów.

Nie można nie wspomnieć, że armia Kremla już straciła sporo bardzo drogiego i cennego sprzętu, który został przejęty w ostatnich tygodniach przez rebeliantów. Defence Express podaje, że chodzi tutaj o niezwykle zaawansowanym radarze 48Ya6-K1 Podlet-K1. Jest on kluczowym elementem wykrywania nisko lecących bezzałogowych statków powietrznych oraz rakiet.

Rosjanie ewakuują śmigłowce i systemy obrony

Są też systemy rakietowe Toczka-U i Elbrus oraz irańskie systemy Fateh-110. Rebelianci mieli też przejąć system Bastion z pociskami P-800 Oniks. Mogą one być wykorzystane do ataków nie tylko na okręty, ale również obiekty wojskowe. W sieci pojawiły się też informacje o przejęciu rosyjskich systemów obrony S-300.

Upadek reżimu Assada to dramat dla Kremla. Rosyjska armia bowiem wykorzystywała bazy wojskowe i porty morskie w tym kraju do stacjonowania swoich wojsk, pojazdów i okrętów. Ta obecność miała strategiczne znaczenie dla kontroli Morza Śródziemnego.

Wracając jednak do samolotów transportowych Antonow An-124 Rusłan to maszyny te są produkcji radzieckiej i zaprojektowane w biurze konstrukcyjnym Antonowa. Pierwszy egzemplarz został oblatany już w 1982 roku. Czterosilnikowy gigant posiada dwuprzepływowe silniki odrzutowe Łotariew D-18T, 229,75 kN ciągu każdy.

Największy samolot transportowy świata

Wymiary imponują, bo mówimy tutaj o 69,1 metra długości, 73,3 metra rozpiętości skrzydeł i 628 metrów kwadratowych powierzchni nośnej. Na pokładzie znajduje się ogromna, częściowo hermetyzowana ładownia, o wymiarach 36,5 x 6,4 × 4,4 metra i kubaturze 1160 metrów sześciennych (maksymalna masa ładunku to 150 ton).

Samolot może osiągnąć prędkość maksymalną 850 km/h (prędkość przelotowa 750 km/h, a minimalna 245 km/h) i pułap 12000 metrów (pułap praktyczny 9500 metrów), a jego maksymalny zasięg wynosi nieco ponad 16 tysięcy kilometrów. Co równie ważne, solidna konstrukcja 24-kołowego podwozia chowanego do kadłuba sprawia, że AN-124 Rusłan może lądować nawet na lotniskach o słabej infrastrukturze i na nieprzygotowanych bądź nieutwardzonych pasach czy zmrożonym śniegu.

PolsatPolsat
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas