Przyszłość amerykańskiego lotnictwa ustanawia nowy rekord prędkości [FILM]
Amerykańskie Siły Powietrzne niebawem będą miały do dyspozycji maszynę przyszłości, która łączy w sobie zalety śmigłowców i samolotów. Zobaczcie ją w akcji, w trakcie ustanawiania nowego rekordu prędkości.
Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant jest statkiem powietrznym, który zrewolucjonizuje transport w armii Stanów Zjednoczonych. Maszyna łączy w sobie najważniejsze zalety helikopterów i samolotów, bo startuje pionowo, a gdy są już jest w powietrzu, może lecieć tak szybko i wysoko jak samolot. To niezwykle ważne do szybkiego i sprawnego przemieszczania żołnierzy na polach walki.
USAF z pomocą maszyn typu VTOL zamierza zastąpić ponad 20 typów statków powietrznych, które są obecnie masowo wykorzystywane w lotnictwie, w tym Bell-Boeing V-22 Osprey. Jeden typ maszyny ma pozwolić obniżyć koszty misji zbrojnych i nieporównywalnie zwiększyć efektywność ich realizacji.
SB-1 Defiant może zabrać na swój pokład dwóch pilotów i 13 żołnierzy lub sporo sprzętu. Jego zasięg ma wynosić nawet 424 kilometry, a prędkość przelotowa przekraczać 460 km/h. Jest jednak wielce prawdopodobne, że dobije nawet do 500 km/h, gdyż ostatnie testy pokazały, że przy użyciu tylko 50 procent mocy systemu napędowego, maszyna może rozpędzić się do aż 380 km/h.
Oprócz SB-1 Defiant, USAF czeka również na gotową wersję innego śmigłowca przyszłości, a mianowicie Bella V-280 Valor, który może zabrać na pokład 11 żołnierzy, dysponuje zasięgiem na poziomie ok. 1000 kilometrów, może latać na pułapie ok. 9000 metrów i rozpędzić się do 400 km/h. Valor na pierwszy rzut oka jest połączeniem Black Hawka i bombowca F-117.
Firma Sikorsky, która należy do koncernu zbrojeniowego Lockheed Martin, zaprezentowała niedawno jeszcze inną maszynę. Raider X powstał z myślą o lekkich atakach na polu walki, transportu żołnierzy i misji zwiadowczych. Sikorsky ma z nim wziąć udział w konkursie do programu Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA), organizowane przez rząd USA.
Raider X powstał na bazie innowacyjnych maszyn X2. Jest to wiropłat współosiowy z przeciwbieżnymi stałymi wirnikami i osadzoną na rufie śrubą napędową. Maszyna może latać z prędkością dochodzącą do 463 km/h na wysokości ok. 2800 metrów. Jej atrybutem jest niezwykła elastyczność w manewrowaniu, nawet przy ogromnych prędkościach. Statek powietrzny został też wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt obserwacyjny.
Źródło: GeekWeek.pl/Bell/Lockheed Martin/Sikorsky-Boeing / Fot. Sikorsky-Boeing