Supernowoczesny myśliwiec w nowej wersji dla tajemniczego państwa

F-35 niebawem pojawi się w nowej wersji. Lockheed Martin otrzymał kontrakt na budowę tej maszyny dla tajemniczego kraju, który jest sojusznikiem Stanów Zjednoczonych. Prace nad maszyną mają potrwać 4 lata.

F-35 pojawi się w nowym wariancie
F-35 pojawi się w nowym warianciedomena publiczna

Departament Obrony USA przyznał amerykańskiemu koncernowi zbrojeniowemu Lockheed Martin kontrakt o wartości 49 milionów dolarów na projekt, budowę i testy nowego wariantu F-35. Maszyna ma zostać zaprezentowana w 2026 roku. Na razie w tajemnicy pozostaje fakt, jaki kraj stoi za kontraktem. Eksperci uważają jednak, że może chodzić o państwo z Bliskiego Wschodu.

Więcej informacji na ten temat może pojawić się w najbliższych miesiącach. Na razie wiadomo, że prace nad nowym wariantem będą realizowane głównie w Fort Worth w Teksasie (77%), ale również w Redondo Beach w Kalifornii (14%), Orlando na Florydzie (6%), Baltimore w stanie Maryland (1%), Owego w stanie Nowy Jork (1%) oraz Samlesbury w Wielkiej Brytanii (1%).

Eksperci przewidują, że nowy wariant myśliwca 5. generacji nie będzie w dużym stopniu różnił się od swoich starszych braci. Za kwotę blisko 50 milionów dolarów można dokonać tylko kilku modyfikacji w kwestii np. uzbrojenia lub działań w określonych warunkach.

W ostatnich dniach pojawiły się informacje o tym, że Zjednoczone Emiraty Arabskie wycofały się z zakupu F-35. Tymczasem ostatecznie zdecydowała się na ich posiadanie Finlandia. Lockheed Martin wygrał przetarg, w którym brały udział: szwedzki Saab, amerykański Boeing, francuski Dassault i brytyjski BAE Systems. 64 samoloty zamienią starzejące się myśliwce produkcji Boeinga. Wartość transakcji to ponad 8 miliardów euro.

W listopadzie ubiegłego roku koncern Northrop Grumman pokazał materiał filmowy, na którym mogliśmy zobaczyć nową maszynę zbudowaną na bazie YF-23. To następca myśliwca przewagi powietrznej, czyli F-22 Raptor. To zupełnie nowe podejście do projektowania samolotów. Myśliwiec 6. generacji nie będzie posiadał klasycznego ogona i ma dysponować technologiami materiałowymi opartymi na stopach i kompozytach zmiennokształtnych.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas