Belgijski F-16 spłonął. "Zestrzelił" go mechanik

W wyniku omyłkowego ostrzału z 20-mm działka M61A1 Vulcan jeden samolot bojowy doszczętnie spłonął, a dwa inne zostały uszkodzone.

F-16AM o numerze bocznym FA128 to pierwsza strata samolotu tego typu w historii/Luchtkomponent
F-16AM o numerze bocznym FA128 to pierwsza strata samolotu tego typu w historii/Luchtkomponentdomena publiczna

Do zdarzenia doszło o godz. 14.08 czasu lokalnego 11 października w belgijskiej bazie lotniczej Florennes, leżącej na południu kraju. Technik obsługi naziemnej 2. Skrzydła Taktycznego Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych Belgii (Luchtkomponent) pracujący przy F-16 w hangarze miał omyłkowo uruchomić 20-mm działko pokładowe M61A1 Vulcan. Pociski trafiły trzy samoloty, z których jeden o numerze bocznym FA128 zapalił się i eksplodował. Dwa pozostałe zostały uszkodzone. Wszystkie były zatankowane i gotowe do lotu

Ogień szybko został opanowany, a koordynacja obsługi naziemnej ze służbami ratowniczymi przebiegła sprawnie. Działalność bazy lotniczej Florennes została zawieszona do piątku, 12 października. Początkowo informowano o dwóch osobach rannych, ale później sprecyzowano, że jeden żołnierz z objawami uszkodzenia narządu słuchu został zabrany do szpitala. Incydent jest badany przez Dyrekcję Bezpieczeństwa Lotów (ASD).

W bazie Florennes w chwili zdarzenia stacjonowało etatowo 30 samolotów bojowych, przydzielonych do 1. i 350. Eskadry Myśliwskiej, a także 1150 oficerów i szeregowców. Obie eskadry są częścią Sił Odpowiedzi NATO (NATO Rapid Responce Force, NRF). Cztery z nich były rozmieszczane w 1. Bazie Lotniczej w litewskich Szawlach (a także w Malborku) w ramach operacji NATO Baltic Air Policing w latach 2004, 2006-2007, 2013-2014, dwa razy w 2015, 2017-2018, a ostatnia rotacja zakończyła się 31 sierpnia.

Obecnie Belgia poszukuje następców F-16 w liczbie 34 egzemplarzy, ale decyzja o wyborze została odroczona z powodu wyborów samorządowych, które zaplanowano na 14 października. Do 2030 flotę F-16 zastąpią F-35A Lightning II, F/A-18E/F Super Hornet, Dassault Rafale, JAS 39 Gripen lub Eurofighter Typhoon. Pierwsze samoloty nowego typu mają trafić do odbiorcy w 2023.

Rafał Muczyński

***Zobacz materiały o podobnej tematyce***

Jordanki szturmowały samolot na polskich platformachINTERIA.PL
MilMag
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas