Nowy F-15EX opuszcza fabrykę. Kolejne mogą trafić do Polski

Boeing pokazał przeniesienie swojego najnowszego ciężkiego myśliwca F-15EX z fabryki na tzw. flight line, szykując maszynę do pierwszych lotów. F-15EX to jeden z samolotów, który jest oferowany jako kolejna platforma bojowa dla Sił Powietrznych Polski. Uznawany jest za myśliwiec, który przerasta inne platformy w sile ognia.

Boeing szykuje do lotu kolejny myśliwiec F-15EX. Te maszyny mogą trafić do Polski
Boeing szykuje do lotu kolejny myśliwiec F-15EX. Te maszyny mogą trafić do Polski@BoeingDefenseTwitter

Boeing rozwija produkcję nowych wersji swojego czołowego myśliwca, jakim jest F-15EX. Maszyna obecnie trafia przede wszystkim do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych jako następca starszych wersji F-15C, stanowiąc uzupełnienie dla samolotów 5. Generacji – F-22 i F-35.

Obecnie Amerykanie produkują dla siebie myśliwce F-15EX w transzy Lot 2. Pierwsza z maszyn nowej serii produkcyjnej już opuściła budynki fabryki Boeinga w St. Louis i przekierowana na flight line. To końcowy przystanek, gdzie myśliwiec zostanie ostatecznie sprawdzony pod kątem np. awioniki i kluczowych systemów przed poderwaniem samolotu do pierwszego lotu testowego.

F-15EX może trafić do Sił Powietrznych Polski

Na ten moment Boeing może liczyć na dostarczenie 104 myśliwców F-15EX dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Obecnie amerykański koncern otrzymał także zamówienie z Izraela na 25 myśliwców F-15IA (izraelskiego oznaczenia F-15EX) z opcją dokupienia kolejnych 25 sztuk.

Co ważne dla nas, F-15EX jest rozważany przez Siły Powietrzne Polski jako kolejna platforma bojowa. Program modernizacji naszego lotnictwa zakłada pozyskanie jeszcze dwóch eskadr samolotów bojowych (32 samoloty). F-15EX miałby służyć do wywalczenia przewagi powietrznej, latając wyżej i z większość ilością uzbrojenia niż już posiadane czy pozyskane samoloty jak F-35. Obok F-15EX rozważane jest dokupienie kolejnych F-35 lub wybranie myśliwców Eurofighter Typhoon.

F-15EX to najnowsza modyfikacja serii dwumiejscowych myśliwców wielozadaniowych. Wykorzystuje nową awionikę, mającą dawać platformie sięgającej lat 70. możliwości równe najnowszym samolotom bojowym1st Lt. Karissa RodriguezWikimedia Commons

Oferta F-15EX dla Polski

Ofensywa Boeinga w sprawie oferty F-15EX dla Polski jest bardzo silna. Podczas tegorocznych targów MSPO 2024 Boeing podpisał osobne porozumienie z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi (WZL) nr 2 oraz Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym (WCBKT). Oba porozumienia dotyczą przeanalizowania możliwości zaangażowania polskiego przemysłu w eksploatację myśliwców F-15EX. Porozumienie z WZL 2 dotyczy zbadania możliwości prowadzenia przeglądów i serwisu myśliwców F-15EX. Porozumienie z WCKBT dotyczy zaś zbadania szans możliwej produkcji w Polsce elementów wsparcia naziemnego. Na przełomie września/października dowiedzieliśmy się, że Boeing podpisał także porozumienia z Lotniczą Akademią Wojskową oraz Wojskową Akademią Techniczną w sprawie zbadania możliwości szkolenia w Polsce pilotów i obsługi naziemnej na myśliwce F-15EX.

Wszystkie elementy wymienionych porozumień dotyczą analiz możliwości jak najszerszego zaangażowania polskich kadr w eksploatację myśliwców F-15EX… jeżeli te zostałyby wybrane. Podobną rolę jak F-15EX tj. myśliwiec przewagi powietrznej w Siłach Powietrznych Polski mogłyby pełnić samoloty Eurofighter Typhoon, oferowane przez włoski koncern Leonardo. Według dostępnych informacji oferta na Typhoony może zawierać offset o wartości 50 proc. kontraktu, dając duże szanse polskiemu przemysłowi zbrojeniowemu, zostawiając część kosztów w Polsce. Przy tym wybranie Typhoona miałoby być drogą do wejścia w projekt samolotu 6. generacji -Global Combat Air Program (GCAP).

O możliwościach związanych z ofertami zarówno na F-15EX, jak i Eurofighter Typhoon dla Sił Powietrznych Polski możesz przeczytać w poniższych artykułach.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

PolsatPolsat
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas