Peregrine. Nowy pocisk przeciw wrogim myśliwcom

Koncern Raytheon poinformował o pracach nad lekkim rakietowym pociskiem średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze Peregrine. Nowy pocisk ma charakteryzować się niższymi kosztami eksploatacyjnymi i lepszymi zdolnościami od obecnie wykorzystywanej broni.

Podczas konwencji w amerykańskiej stolicy zaprezentowano makietę pocisku oraz artystyczną koncepcję wykorzystania jej przez samolot wielozadaniowy F-22A Raptor. Nowy pocisk ma łączyć zasięg i autonomię pocisku AMRAAM z właściwościami manewrowymi AIM-9X
Podczas konwencji w amerykańskiej stolicy zaprezentowano makietę pocisku oraz artystyczną koncepcję wykorzystania jej przez samolot wielozadaniowy F-22A Raptor. Nowy pocisk ma łączyć zasięg i autonomię pocisku AMRAAM z właściwościami manewrowymi AIM-9X Raytheonmateriały prasowe

Zgodnie z oświadczeniem, projekt jest w całości finansowany ze środków własnych i nie został opracowany w celu spełnienia specyficznych wymogów taktyczno-technicznych USAF czy US Navy. Niemniej, Thomas Bussing, wiceprezes Raytheon Advanced Missile Systems powiedział podczas waszyngtońskiej konwencji, że Peregrine ma osiągać wyższe parametry lotu (prędkość, zwrotność i precyzję) przy stosunkowo małych gabarytach: około 1,83 m (6 stóp) długości i 68 kg (150 funtów) masy własnej.Dzięki temu samolot-nosiciel, po odpowiednich modyfikacjach węzłów uzbrojenia, będzie mógł przenieść dwa razy więcej amunicji. Pocisk ma zostać wyposażony w zaawansowany, zminiaturyzowany system naprowadzania, który pozwoli wykrywać i śledzić cele o każdej porze dnia i nocy oraz warunkach pogodowych. Raytheon zapewnia, że Peregrine mógłby zostać zintegrowany ze wszystkimi samolotami 4. i 5. generacji, w tym w wewnętrznych komorach uzbrojenia.Mark Noyes, starszy menedżer zaawansowanych systemów rakietowych w Raytheonie, powiedział podczas prezentacji, że pocisk będzie wyposażony w wielomodową, autonomiczną głowicę poszukiwawczą pracującą także w podczerwieni, wysokowydajny układ napędowy, głowicę fragmentacyjną, lekką konstrukcję płatowca i wysokowydajny, modułowy system sterowania.Co najważniejsze, część komponentów będzie wykonana z łatwo dostępnych materiałów technologią procesów wytwarzania przyrostowego, co znacznie zredukuje koszty produkcji. Pocisk będzie znacznie mniejszy i tańszy od obecnie eksploatowanych w amerykańskich siłach zbrojnych pocisków średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (3,66 m długości i 152 kg masy) i krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder (2,89 m i 85,3 kg).Nowy pocisk mógłby także stanowić uzupełnienie dla opracowywanego od dwóch lat na zlecenie USAF  AIM-260 JATM (Joint Advanced Tactical Missile), który może stać się potencjalnym następcą AIM-120

Nowe rakiety mogą trafić na wyposażenie samolotów F-35Lockheed Martinmateriały prasowe

Rafał Muczyński

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas