USA jednak nie opracują supernowoczesnego myśliwca? Program wstrzymany
Spory zwrot akcji w amerykańskim przemyśle lotniczym. Dlaczego USA chcą wstrzymać projekt rozwoju swojego nowoczesnego myśliwca szóstej generacji NGAD? Powód jest dość prosty.
Projekt NGAD (skrót z ang. dominacja w powietrzu nowej generacji), to jedna z najnowszych inicjatyw amerykańskich sił zbrojnych mająca na celu opracowanie myśliwca przewagi powietrznej szóstej generacji, który ma docelowo zastąpić F-22 Raptor, który do służby wszedł w 2005 roku.
Program został rozpoczęty w 2014 roku przez badania DARPA, czyli Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych Departamentu Obrony USA. Jedną kluczowych cech nowej maszyny ma być możliwość jej współpracowania z tzw. lojalnymi skrzydłowymi, czyli bezzałogowcami przenoszącymi dodatkowe uzbrojenie bądź systemy pokładowe. NGAD ma wejść do służby w latach 30. XXI wieku, początkowo był to wspólny program sił powietrznych i marynarki wojennej USA, jednak ostatecznie NGAD pozostał przy US Air Force, a US Navy rozpoczęło własny projekt F/A-XX.
NGAD ma nie być tylko pojedynczym myśliwcem, ale raczej kompleksowym systemem integrującym liczne podsystemy, między innymi wspomniane bezzałogowce. Wszystkie jego elementy mają docelowo działać wspólnie w ramach sieciocentrycznego pola walki, gdzie współpraca i wymiana danych w czasie rzeczywistym będą kluczowe dla osiągnięcia przewagi taktycznej.
Jednym z głównych celów projektu NGAD jest opracowanie platform o znacznie większym zasięgu operacyjnym dla obszaru Pacyfiku oraz lżejszego wariantu dla Europy. Ponadto nowa generacja myśliwców będzie wyposażona w najnowsze technologie stealth, co uczyni je znacznie trudniejszymi do wykrycia przez radary przeciwnika.
Ukończenie całości programu ma kosztować Amerykanów co najmniej 1,66 miliarda dolarów. Wstępnie planowane jest wyprodukowanie 200 maszyn, o kilkanaście więcej niż myśliwców F-22 Raptor.
Według wypowiedzi Franka Kendalla, Sekretarza Sił Powietrznych USA — program NGAD jest wstrzymywany z powodu konieczności przeprowadzenia ponownej oceny strategii i kierunku działań dla projektu. Decyzja ta ma na celu zapewnienie, że program będzie zgodny z najlepszymi koncepcjami operacyjnymi jeszcze zanim zostanie podjęta decyzja dotycząca wyboru konkretnego projektu i dostawcy. Nie wspomniano jednak, na ile szacuje się czas trwania pauzy w projekcie.
Pomimo przerwy w realizacji programu NGAD, Kendall w swojej wypowiedzi potwierdził, że inne inicjatywy mające na celu modernizację amerykańskiego lotnictwa postępują bardzo szybko.
***
Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!