Jak przenieść numer do innej sieci? Wszystkim zajmie się nowy operator
Oprac.: Marcin Szałaj
Operatorzy komórkowi kierują większość najlepszych ofert do nowych klientów, którzy zdecydują się na przeniesienie numeru z innej sieci. Nic dziwnego, obecnie praktycznie każdy ma jeden, a często kilka różnych numerów. Do tego nikt nie chce ich stracić, w końcu za ich pomocą kontaktują się z nami rodzina, znajomi, współpracownicy czy kontrahenci. Jak wygląda procedura przeniesienia numeru telefonu do nowego operatora? Ile trzeba czekać na aktywację numeru w innej sieci?
Spis treści:
Kto zajmuje się przeniesieniem numeru do nowego operatora?
Jeszcze kilka lat temu przeniesienie numeru telefonu do innego operatora było długotrwałym i skomplikowanym, a przede wszystkim słabo uregulowanym procesem. Do 2004 roku w ogóle nie dało się tego zrobić, bo numery były na stałe przypisane do danego przedsiębiorstwa. Postępująca konkurencja na rynku wymusiła jednak na poszczególnych firmach walkę o klienta, który do tej pory korzystał z innej sieci.
Przenosząc numer do innego dostawcy z pewnością możemy liczyć na różne profity - nielimitowane rozmowy i smsy, większe pakiety, lepsze telefony w ofercie czy nawet miesiąc lub dwa za zero złotych. Jako że na pozyskaniu nowego klienta i przeniesieniu do nowego operatora najbardziej zależy samemu operatorowi, robią oni wszystko, aby maksymalnie ułatwić całą procedurę właścicielowi numeru.
W rzeczywistości do przeniesienia numeru wystarczy tylko dowód osobisty. Często nie musimy nawet wychodzić z domu.
Jak przenieść numer do innej sieci komórkowej?
Cały proces, niezależnie od tego, od jakiego i do jakiego operatora chcemy przenieść numer, wygląda jednakowo. Jego dokładny opis możemy znaleźć na stronach Centrum Informacji Konsumenckiej.
Procedura będzie wyglądała dokładnie tak samo przy przenoszeniu numeru na kartę, jak i tego w ramach abonamentu.
Jedynym krokiem, który musimy wykonać sami, jest zgłoszenie chęci przeniesienia numeru w salonie lub na stronie nowego operatora. Wszelkie niezbędne formalności z dotychczasowym dostawcą usług dopełnią pracownicy wybranej przez nas firmy.
Jedyny wymóg to zgodność danych podanych podczas zgłoszenia chęci przeniesienia numeru i tych, które podaliśmy przy podpisywaniu poprzedniej umowy lub zakupie karty prepaid. Jeżeli w międzyczasie zmieniliśmy adres, lub wyrobiliśmy nowy dowód osobisty, musimy najpierw zaktualizować dane u poprzedniego dostawcy.
W zależności od tego, w jaki sposób złożyliśmy wniosek o przeniesienie, na decyzję poczekamy od kilku godzin do kilku dni roboczych. Jeśli złożymy wniosek w salonie nowego operatora to zostanie on rozpatrzony w ciągu 6 godzin dla usług mobilnych i 1 dnia roboczego dla usług stacjonarnych. Jeśli skierujemy naszą prośbę w inny sposób (np. przez formularz na stronie), oczekiwanie może wydłużyć się do 3 dni roboczych dla usług mobilnych i 5 dni dla usług stacjonarnych.
Przy dopełnianiu niezbędnych formalności przez internet zwykle będziemy mogli wybrać pomiędzy podpisem elektronicznym lub dostarczeniem przez kuriera kompletu wymaganych dokumentów do podpisania ręcznie.
Czy można przenieść numer przed końcem umowy?
Można, jednak należy liczyć się z dodatkowymi kosztami. Numer telefonu możemy przenieść w dowolnym momencie, jednak jeżeli nastąpi to przed końcem okresu, na jaki podpisaliśmy umowę, to operator może naliczyć karę w wysokości sumy płatności do końca jej trwania. Jeżeli w umowie znalazły się zapisy o ewentualnym krótszym okresie wypowiedzenia, możliwe jest przeniesienie numeru z jego zachowaniem.
Wielu dostawców usług telekomunikacyjnych pozwala na przeniesienie numeru nawet 12 miesięcy przed końcem poprzedniej umowy i nie pobiera za to żadnej opłaty. Wtedy wszystkie formalności można dopiąć na długo przed wygaśnięciem poprzednich zobowiązań i spokojnie oczekiwać na aktywację numeru w nowej sieci.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami przeniesienie numeru do nowego operatora nie powinno trwać dłużej niż:
- 6 godzin (między północą a 6 rano) dla usług mobilnych;
- 24 godziny dla usług stacjonarnych.
W myśl założeń przeniesienie numeru nie powinno wiązać się z przerwą w dostępie do usług, a operator nie może pobierać za to opłaty. W razie pojawienia się problemów podczas procesu aktywacji możemy poprosić o interwencję Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Czytaj także:
Zobacz też: