Burze na Jowiszu podobne do wirów w Bałtyku? Porównali dwa zdjęcia

Największa planeta Układu Słonecznego, Jowisz, jest gazowym olbrzymem, na powierzchni którego panują ekstremalne warunki pogodowe. Największy cyklon zwany Wielką Czerwoną Plamą jest nawet większy od Ziemi. Jak się okazuje, te gigantyczne burze na powierzchni Jowisza mogą być pomocą w zgłębieniu sekretów prądów morskich na Ziemi i odwrotnie. Badacze porównali zdjęcia z wód Morza Bałtyckiego i burz na Jowiszu – okazało się, że mają ze sobą więcej wspólnego, niż się spodziewaliśmy.

Więcej o planetach naszego Układu Słonecznego dowiesz się, oglądając program "Burzowe planety. Zabójczy pył" w sobotę 26 lutego o godzinie 22.00 na antenie kanału Polsat Doku.

Na łamach czasopisma naukowego Nature Physics zostało opublikowane badanie wykazujące silne podobieństwa pomiędzy cyklonami jakie panują na Jowiszu a wirami w prądach morskich na Ziemi.

Prace porównawcze prowadziła Lia Siegelmann z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego. Odkryła, że burze na Jowiszu są poddawane podobnym procesom, jak prądy morskie na Ziemi.

Zasadniczą różnicą, którą należy brać pod uwagę, jest fakt, że Jowisz jest planetą gazową, a powierzchnia Ziemi w większości składa się z wody. Jednak obydwie planety działają według tych samych praw fizyki i wykorzystują te same siły i źródła energii.

Siegelmann z zespołem badawczym przyjrzała się zdjęciom wykonanym przez sondę Juno należącą do NASA. Ruchy prądów w cyklonach na Jowiszu były niemal takie same, jakie obserwuje chociażby w Morzu Bałtyckim. Za "ziemski przykład" służyły fotografie fitoplanktonu z zatoki Botnickiej pomiędzy Finlandią a Szwecją.

W pobliżu biegunów na Ziemi nie tworzą się żadne cyklony z powodu ruchu obrotowego naszej planety. O Jowiszu nie możemy powiedzieć tego samego - ogromne burze trwające lata istnieją nawet w strefach biegunowych.

Dalsze badania naukowców przyniosą kolejne informacje, dlaczego tak się dzieje na tym gazowym gigancie i jakie może to mieć implikacje w przypadku procesów zachodzących na Ziemi.

Dowiedz się więcej na temat: Jowisz | Sonda kosmiczna | Wielka Czerwona Plama