Kambryjskie robaki sprzed 500 mln lat żyły jak kraby. Pierwsze takie znalezisko na świecie

Wg najnowszych badań na podstawie skamieniałości znalezionych w Chinach robaki z typu Priapulida (Niezmogowce, gruboryjkowce) jako pierwsze wymyśliły styl życia „kraba pustelnika”, chowając się w muszlach opuszczonych przez inne organizmu. Znalezisko pochodzi z kambru i ma 500 milionów lat. Przynosi nam to rewolucyjne zmiany w pojmowaniu tego, jak wyglądało życie w oceanach przed setkami milionów lat.

Organizmami, które dzisiaj używają muszel innych zwierząt, aby się w nich schować, są m.in. kraby pustelniki oraz ośmiornice. Natomiast dzisiejsze gatunki robaków Priapulida zupełnie nie praktykują tej metody, ale jak się okazuje - są dowody, że robiły to 500 milionów lat temu.

Zespół paleontologów z Uniwersytetu Yunnan pod przewodnictwem profesora Zhang Xiguang odkryli w skamieniałościach zaskakujące okazy priapulidów z okresu kambru.

Znalezisko znajdowało się w Guanshan we wschodniej części prowincji Yunnan. Okolice te słynną ze skał, w których zachowują się nie tylko muszle i szkielety zwierząt, ale także tkanki miękkie, co jest niezwykle rzadko spotykane na całym świecie.

Okazy należą do wymarłego gatunku Eximipriapulus. Na skamieniałościach wyraźnie widać, że robaki są ciasno usadowione w stożkowatych muszlach należących do innych wymarłych zwierząt zwanych hiolitami.

Wcześniejsze obserwacje w zapisie skalnym praktyki chowania się w cudzych muszlach sięgają najwyżej ery mezozoiku, kiedy na świecie żyły m.in. dinozaury. Odkrycie z Chin przesuwa nam tą granicę o kilkaset milionów wstecz.

Życie w kambrze

Kambr jest najwcześniejszym okresem ery paleozoicznej. W skałach z tego okresu odnotowuje się pierwsze ślady "zbrojenia się" zwierząt morskich. Budowały one wówczas różne muszle i szkielety, które miały chronić przed drapieżnikami.

Skamieniałości priapulidów używających muszli innych zwierząt sugerują, że również te bezbronne organizmy szukały schronienia przed czyhającymi na nich zagrożeniami. Największym drapieżcą tamtego okresu był Anomalocaris - ogromny, niespełna metrowy bezkręgowiec przypominający trochę trylobity lub gigantyczną krewetkę.

Przeczytaj też: Największy kryzys w historii Ziemi. Co było przyczyną wymierania permskiego?

Dowiedz się więcej na temat: paleontologia | kambr