Najstarsze ślady stóp człowieka odkryte w Afryce. Mają 3,66 mln lat!

Najnowsze wyniki badań naukowców ujawniły, że odkryte w 1978 roku ślady pewnych dwunożnych organizmów należały do człowieka. Początkowo świat nauki odrzucił tezę o ludzkim pochodzeniu śladów z Leatoli w Tanzanii. Powtórne badania z użyciem metod empirycznych i porównawczych przyniosło potwierdzenie hipotezy, że odciski stóp z Afryki są najstarszymi, jakie poznała dotychczas nauka.

Wyniki badań prowadzonych przez interdyscyplinarny zespół naukowców pod przewodnictwem Ellison McNutt, adiunkt w Heritage College of Osteopathic Medicine w Ohio University zostały opublikowane na łamach prestiżowego czasopisma naukowego Nature.

Początkowo sądzono, że ślady znalezione w Tanzanii należały do niedźwiedzia. Biorąc pod uwagę coraz więcej dowodów na różnorodność motoryczną i gatunkową w zapisie skamieniałości hominidów, jakie pojawiały się w ciągu ostatnich 30 lat, odciski z Leatoli zasługiwały na ponowne spojrzenie naukowców.

Badacze skupili się na biomechanice chodzenia u wczesnych ludzi i wykorzystali metodę porównawczą, zwracając także uwagę na anatomię niedźwiedzi. Chcieli oni dokładnie zrozumieć, w jaki sposób kość pięty styka się z ziemią.

W 2019 roku naukowcy udali się do Laetoli, gdzie ponownie wykopali i całkowicie oczyścili pięć kolejnych śladów stóp. Zidentyfikowali dowody na to, że skamieniałości zostały wykonane przez hominida. Świadczyła o tym obecność sporego odcisku pięty oraz dużego palca. Ślady stóp zostały zmierzone, sfotografowane i zeskanowane w 3D.

Ślady z Laetoli następnie zestawiono ze śladami dzisiaj żyjących niedźwiedzi czarnych i szympansów. Odciski zostały zebrane po tym, jak zwierzęta zostały zwabione do wykonania kilku kroków na dwóch kończynach po specjalnym torze z błota. Zastygłe ślady gotowe były do analizy.

Pogłębione badania na morfologią i proporcją odcisków stóp przyniosły naukowcom niezbity dowód, że ślady sprzed 3,66 miliona lat zostały zrobione przez hominida.

Przeczytaj też: "Pokój niewolników" w Pompejach. Przypadkowe odkrycie archeologów podczas wykopalisk