Naukowcy wiedzą, jak wywołać hibernację. To przełom w dalekich podróżach kosmicznych

Naukowcy Washington University odkryli sposób sztucznego wywołania hibernacji, który może przynieść przełom w zakresie dalekich podróży kosmicznych, np. planowanej załogowej misji na Marsa.

Naukowcy odkryli sposób sztucznego wywołania hibernacji, który może przynieść przełom w zakresie dalekich podróży kosmicznych /123RF/PICSEL

W hollywoodzkich filmach wszystko wygląda na łatwe - "astronauci" wchodzą na pokład statku kosmicznego, zamykają się w specjalnym kapsułach i przesypiają większość dalekiego lotu, w ogóle się przy tym nie starzejąc, ale w rzeczywistości naukowcy od lat bezskutecznie pracowali nad takim rozwiązaniem. I dopiero teraz ogłaszają przełom, który może w przyszłości doprowadzić do opracowania systemu wprowadzania astronautów w stan hibernacji.

Naukowcy już wiedzą, jak sztucznie wywołać hibernację

W czasie testów na myszach i szczurach, które naturalnie nie przechodzą w stan hibernacji, udało im się wywołać ją sztucznie i podtrzymać przez dowolny czas. Zespół zidentyfikował w obszarze mózgu zwanym polem przedwzrokowym specyficzną grupę neuronów, które biorą udział w regulacji temperatury ciała i metabolizmu podczas tego procesu, a następnie wykazał, że u zwierząt można te neurony sztucznie aktywować za pomocą ultradźwięków dostarczanych nieinwazyjnie przez specjalny hełm.

Jak opisują na łamach magazynu Nature Metabolism, po takiej stymulacji temperatura ciała myszy spadała o ok. 3°C, tętno o ok. 47 proc., a metabolizm przestawiał się z wykorzystywania węglowodanów i tłuszczu na sam tłuszcz, co jest kluczową cechą letargu - wszystko to w temperaturze pokojowej.

Przełom w zakresie dalekich podróży kosmicznych?

Naukowcy opracowali również automatyczny system zamkniętej pętli, który regularnie dostarczał impuls ultradźwiękowy, aby utrzymać myszy w wywołanym odrętwieniu. Pozwoliło to utrzymać zwierzęta w stanie hibernacji przez 24 godziny, a następnie wybudzić, do czego wystarczyło wyłączenie systemu.

Urządzenie działa też na szczurach, chociaż w ich przypadku naukowcy odnotowali spadek temperatury ciała o zaledwie 1 stopień, co było dla nich "zaskakujące i fascynujące", więc teraz mają w planach większe zwierzęta.

Naukowcy wyjaśniają, że jeśli uda się udowodnić skuteczność tej metody u ludzi, to będzie miała znaczenie nie tylko dla przyszłych podróży kosmicznych, ale i medycyny - wprowadzenie w stan przypominający odrętwienie, który spowalnia metabolizm, może zdaniem części ekspertów kupić nam więcej czasu na leczenie stanów zagrażających życiu, jak zawał serca i udar.

Dowiedz się więcej na temat: hibernacja