Odkryli, co lęk, depresja i ADHD robią z mózgiem. "To uderzające"
Choć na pierwszy rzut oka wydają się zupełnie różne, cztery najczęstsze zaburzenia psychiczne wśród młodych ludzi , tj. depresja, lęk, ADHD oraz zaburzenia zachowania, mogą mieć wspólne biologiczne podłoże. Najnowsze międzynarodowe badanie ujawniło, że u dzieci i nastolatków z tymi diagnozami występują podobne zmiany strukturalne w mózgu, dotyczące obszarów odpowiedzialnych za emocje, reakcję na stres i świadomość ciała.

Wyniki opublikowane w czasopiśmie Biological Psychiatry opierają się na analizie skanów mózgu 9 tys. dzieci i nastolatków z 68 ośrodków badawczych na pięciu kontynentach. To największe tego typu badanie w historii psychiatrii dziecięcej, zrealizowane przez University of Bath we współpracy z globalnym konsorcjum ENIGMA, które specjalizuje się w analizach neuroobrazowych i genetycznych.
Mózg z lękiem, depresją i ADHD wygląda podobnie
Jak wyjaśnia dr Sophie Townend, główna autorka badania, u osób z którymkolwiek z tych czterech zaburzeń obserwowano zmniejszoną powierzchnię kory mózgowej w rejonach odpowiadających za przetwarzanie emocji, wykrywanie zagrożeń i regulację reakcji fizjologicznych.
Nawet jeśli z zewnątrz te zaburzenia wyglądają inaczej, w mózgu dzieje się bardzo podobnie. To oznacza, że możemy szukać wspólnych metod leczenia i profilaktyki
Chłopcy i dziewczęta bardziej podobni, niż sądzono
Odkrycie to może całkowicie zmienić sposób myślenia o psychiatrii dziecięcej. Zamiast analizować zaburzenia w oderwaniu od siebie, naukowcy sugerują zintegrowane podejście, które uwzględni wspólne mechanizmy biologiczne. Wyniki badań podważają też utrwalone przekonania o różnicach między płciami.
Dotychczas uważano, że dziewczęta i chłopcy z tą samą diagnozą (np. depresją lub ADHD) wykazują inne zmiany w mózgu. Tymczasem nowe dane wskazują, że różnice strukturalne są niemal identyczne, mimo że statystycznie chłopcy częściej cierpią na ADHD i zaburzenia zachowania, a dziewczęta na depresję i lęki.
Wygląda na to, że płeć nie determinuje różnic w budowie mózgu w takim stopniu, jak sądzono. Znacznie większą rolę mogą odgrywać czynniki środowiskowe, np. stres, trauma czy warunki wychowania
Zrozumienie tego wspólnego wzorca zmian w mózgu jest zdaniem badaczy tym ważniejsze, że problemy psychiczne wśród młodzieży przybierają skalę globalną. Według danych WHO, nawet jedno na siedmioro dzieci na świecie cierpi na zaburzenie psychiczne, a połowa z nich rozwija się przed ukończeniem 14. roku życia. Jak podsumowuje dr Townend: "Musimy odejść od myślenia o psychiatrii jako o zbiorze oddzielnych diagnoz. To, co dzieje się w mózgu, często łączy różne zaburzenia. A zrozumienie tych wspólnych zmian może być kluczem do skuteczniejszej pomocy młodym ludziom na całym świecie".










