Reklama

Polak wśród najlepszych w międzynarodowym konkursie NASA

Alexander Poplavsky z Krakowa zajął drugie miejsce w międzynarodowym konkursie Aftershock: NASA Shock Propagation Prediction Challenge organizowanym przez NASA. Polak wygrał 15 000 dolarów.

Międzynarodowe zawody były prowadzone przez zespół Freelancer.com w imieniu NASA i we współpracy z rządową firmą konsultingową LMI. Głównym motywem konkursu było "stworzenie nowych modeli przewidywania propagacji wstrząsów w celu poprawy zdolności NASA do przewidywania obciążeń uderzeniowych w statkach kosmicznych."

Inżynierowie NASA wciąż prowadzą badania dotyczące wprowadzania rewolucyjnych ulepszeń statków kosmicznych i samych lotów w przestrzeń kosmiczną. Analizują wpływ różnych częstotliwości widma wstrząsów na ładunek podczas lotu. Elektronika statku podatna jest na wysokie częstotliwości drgań, z kolei elementy strukturalne mogą być bardziej podatne na wstrząsy o niższej częstotliwości.

Reklama

W komunikacie NASA można przeczytać: "Ze względu na potencjalne uszkodzenia spowodowane wstrząsem rozprzestrzeniającym się przez statek kosmiczny, ważne jest, aby modelować propagację tak dokładnie, jak to możliwe, aby zmniejszyć ryzyko awarii komponentu."

Polak wśród światowej czołówki

Projekt Alexandra Poplavskiego dotyczył algorytmów uczenia maszynowego, które zostały skonfigurowane tak, by móc przewidywać widma przyspieszania statku kosmicznego w różnych jego lokalizacjach. Algorytmy bazowałyby na danych pobieranych m.in. z dostępnych czujników, czy danych lokalizacyjnych.

Podstawowym algorytmem w projekcie jest "gradient boosting", który wykazał najlepsze wyniki przewidywania dla różnych zbiorów danych. Przewiduje on wystąpienie wstrząsów i podobnych problemów podczas lotu statku kosmicznego.

Na swoim profilu na portalu freelancer.com, tak siebie opisuje: "Jestem naukowcem i inżynierem R&D/Data ze stopniem doktora i opatentowanymi wynalazkami, z pasją do rozwiązywania skomplikowanych problemów i opracowywania najnowocześniejszych algorytmów dla aplikacji B2B i B2C, potrafię myśleć nieszablonowo."

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy