Starożytna rzymska waza okazała się… starożytnym rzymskim nocnikiem

Niezwykle ciężko odkryć zastosowanie pojedynczych starożytnych naczyń ceramicznych. Sprawowały one wiele przeróżnych funkcji, jednak naukowcy od lat podejrzewali, że jedną z nich było zapewne chwilowe przechowywanie ludzkich odchodów. Dzięki najnowszym badaniom dowiedzieliśmy się, że uczeni się nie mylili. Niektóre rzymskie wazy służyły po prostu jako nocniki.

Zespół kierowany przez archeologów z Uniwersytetu Cambridge dowiódł, że w pewne ceramiczne naczynie pochodzące z V wieku naszej ery ówcześnie służyło ludziom jako nocnik. Udało się to potwierdzić dzięki zidentyfikowaniu w wazie mikroskopijnych jaj włosogłówki, czyli pasożytniczego nicienia żywiącego się głównie krwią.

Już wcześniej wśród naukowców zajmujących się podobną tematyką powszechnie sądzono, że część tego typu naczyń wykorzystywano właśnie w takim celu. Świadczył o tym fakt, że wiele z nich znajdowano w pobliżu publicznych toalet, jednak brakowało dowodów, by móc to jednoznacznie stwierdzić.

Odpowiednie dowody pojawiły się w końcu w czasopiśmie "Journal of Archaeological Science: Reports", gdzie opublikowano pracę analizującą starożytną wazę odnalezioną na włoskiej Sycylii. Pierwszy raz w historii zidentyfikowano jaja pasożytów z konkrecji, czyli warstw zgromadzonych minerałów, z wnętrza rzymskiego naczynia ceramicznego.

Starożytny nocnik ma prawie 32 centymetry wysokości oraz 34 centymetry średnicy w  skrajnej górnej części. Takie rozmiary mogą sugerować, że ludzie wydalali się, siadając na nim, aczkolwiek badacze sugerują, że prawdopodobnie używano go w zestawie z wiklinowym lub drewnianym krzesłem, pod którym znajdował się wspominany przedmiot.

Większość podobnych naczyń wykorzystywano do przechowywania żywności, w związku z czym drobna pomyłka mogła mieć bardzo nieprzyjemne skutki. Na szczęście o takich przypadkach badacze jeszcze nie słyszeli.

Dzięki najnowszemu odkryciu możemy pogłębić wiedzę na temat diety, zdrowia i warunków sanitarnych Starożytnych Rzymian.

Dowiedz się więcej na temat: Starożytny Rzym