To niewidzialni zabójcy. Detonują ukrytą broń, aby zlikwidować raka

Naukowcy Instytutu Karolinska opracowali innowacyjne nanoroboty, które zabijają komórki nowotworowe. Ich broń robota ukryta jest w nanostrukturze i eksponowana tylko w mikrośrodowisku nowotworu, co pozwala oszczędzać zdrowe komórki.

"Broń" nanobota zostaje odsłonięta tylko i wyłącznie w kwaśnym środowisku w obrębie guza litego i wokół niego /Instytutu Karolinska /domena publiczna

Instytutu Karolinska na łamach czasopisma Nature Nanotechnology podzielił się odkryciem, które można nazwać obiecującą metodą leczenia raka za pomocą nanobotów. Wykazały one swoje zdolności do zabijania komórek nowotworowych u myszy, czy u ludzi będzie podobnie?

Badacze wykorzystali tu opracowane przez siebie wcześniej struktury peptydowe połączone w sześciokątny wzór, które mogą organizować tak zwane receptory śmierci na powierzchni komórek, prowadząc do ich obumierania.

Origami DNA do walki z rakiem

Prof. Högberg i jego zespół od lat pracują nad tą sztuką organizowania struktur w nanoskali przy użyciu DNA jako materiału budowlanego, często nazywaną origami DNA. Teraz wykorzystali swoją wiedzę i tę innowacyjną technikę do stworzenia "wyłącznika awaryjnego", który aktywuje się w odpowiednich warunkach

Jak wyjaśniają, udało im się ukryć "broń" w taki sposób, że zostaje odsłonięta tylko i wyłącznie w środowisku występującym w obrębie guza litego i wokół niego, oszczędzając tym samym zdrowe komórki. Oznacza to, że stworzyli swoistego nanorobota-skrytobójcę, który może namierzać i zabijać konkretne komórki nowotworowe, a kluczem jest tu niskie pH, czyli kwaśne mikrośrodowisko zwykle otaczające komórki nowotworowe.

Obiecująca metoda. Działa na myszach

Jak wyjaśniają badacze, broń peptydowa jest ukryta wewnątrz nanostruktury przy normalnym pH wynoszącym 7,4, ale efekt zabijania komórek uwalnia dopiero wtedy, gdy pH spada do 6,5. Aby mieć pewność, że rozwiązanie jest efektywne, podali nanoboty myszom z rakiem piersi, co spowodowało 70-procentowe zmniejszenie wzrostu guza w porównaniu z myszami z grupy testowej, którym podano nieaktywną wersję nanorobota.

Następnym krokiem będą zaś badania na bardziej zaawansowanych modelach nowotworów, które mocniej przypominają ludzką chorobę oraz ocena bezpieczeństwa i występujących skutków ubocznych. Naukowcy planują także zbadać, czy możliwe jest lepsze ukierunkowanie nanorobota poprzez umieszczenie na jego powierzchni białek lub peptydów, które specyficznie wiążą się z określonymi typami nowotworów. I jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, za jakiś czas możemy się spodziewać testów na ludziach.

Dowiedz się więcej na temat: Nowotwór | nanoboty