W Chile odkryto „latającego smoka” – żył ponad 160 milionów lat temu

Naukowcy odkopali szczątki wyjątkowego pterozaura, który szybował nad pradawnym lądem ponad 160 milionów lat temu. Zwierzę nazwane „latającym smokiem” przerażało swoimi rozmiarami oraz ostrymi zębami.

Zespół badawczy Jhonatana Alarcóna z Uniwersytetu w Chile, opublikował na łamach Acta Palaeontologica Polonica informacje na temat całkowicie nowego gatunku pterozaura z rodziny Ramforynchów. Wyjątkowy okaz został odkryty podczas prac wykopaliskowych na stanowisku paleontologicznym na pustyni Atacama.

Odkopany szkielet zwierzęcia jasno wskazuje, że latający gad mógł być jednym z największych przedstawicieli swojego rodzaju. Jego rozpiętość skrzydeł została oszacowana na niemal dwa metry. Ciało było zakończone spiczastym ogonem, a pysk uzbrojony w cały rząd ostrych niczym szpile zębów. Na podstawie wielkości kości ramiennej uznano, że pterozaur był dobrze rozwiniętym okazem, prawdopodobnie w pełni dorosłym osobnikiem. Z uwagi na jego przerażający wygląd nazwano go "latającym smokiem".

Dla paleontologów pracujących przy wykopaliskach na pustyni Atacama, odkopanie szkieletu zupełnie nowego pterozaura było sporym zaskoczeniem. Do tej pory uważano bowiem, że zwierzęta tego rodzaju nie występowały na tych szerokościach geograficznych. Znalezisko może zatem rzucić nowe światło na od dawna poruszany przez badaczy temat dalekich migracji tego rodzaju istot.

Analizy wskazują, że ten konkretny okaz zamieszkiwał pradawny kontynent zwany Gondwaną. W jego skład wchodziła dzisiejsza Ameryka Południowa, Afryka, Indie, Australia, Antarktyda i południowo-wschodnia część Azji oraz inne, mniejsze tzw. mikrokontynenty.

Ramforynchy to rodzina pterozaurów z podrzędu Rhamphorhynchoidea. Gady te żyły w okresie jury na terenach Europy, Afryki, Azji i Ameryki Środkowej. Ich skamieniałości dotychczas znajdowano we Włoszech, Anglii, Portugalii, Indiach, Chinach, Kazachstanie, Tanzanii i Kubie.

Dowiedz się więcej na temat: pterozaury | paleontologia | wykopaliska | Chile | smok