Operatorzy wykorzystują nasze dane osobowe do swoich potrzeb

Podpisałeś umowę z operatorem, ale czy tak naprawdę masz świadomość, co dzieje się z twoimi danymi osobowymi? Czy wiesz, że operator wykorzystuje je do działań marketingowych?

article cover
AFP

Kilka dni temu zadzwonił do mnie pracownik firmy mPunkt z propozycją podpisania nowej umowy z firmą Polkomtel, operatorem sieci Plus i Sami Swoi. Byłem tym telefonem bardzo zdziwiony, zastanawiałem się, skąd jeden dealerów Plusa (mam tu na myśli mPunkt) posiada moje dane osobowe?

Sprawa jest bardziej skomplikowana, niż myślałem. Otóż, gdy podpisywałem umowę z firmą Polkomtel, nie sądziłem, że operator sieci Plus udostępni komuś moje dane osobowe. Zresztą, kto by chciał, żeby jego dane były wykorzystywane przez dealerów firmy, z którą podpisuje się umowę?

Dane nieosobowe

Sytuacja, w jakiej się teraz znajduję, wygląda mniej więcej tak. Kilka lat temu podpisałem umowę z firmą Polkomtel. Przy podpisywaniu umowy musiałem się zgodzić na przetwarzanie moich danych przez Polkomtela. Nie byłem świadomy tego, że zgodziłem się również na to, ażeby firma Polkomtel przekazywała jakiekolwiek moje dane innym firmom, pośrednikom czy dealerom.

A jednak regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Polkomtel SA mówi: "Dane osobowe Klientów/Abonentów są przetwarzane przez Polkomtel w celach statutowych, w celu świadczenia usług, w celu archiwizacji, a także sprzedaży produktów i usług związanych z systemem GSM/UMTS oraz dla potrzeb działań marketingowych podejmowanych przez Polkomtel samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami. Dane osobowe Klientów/Abonentów mogą być przekazywane uprawnionym organom oraz biurom informacji gospodarczej, jak również - gdyby zaistniała taka potrzeba - instytucjom zajmującym się dochodzeniem należności, w tym przedsiębiorcom zajmującym się windykacją i obrotem wierzytelnościami i ich pełnomocnikom". Oznacza to, że wszyscy klienci Polkomtela są "skazani" na to, że operator może przekazać nasze dane innym firmom współpracującym z Polkomtelem.

- Jeśli klient przy zawieraniu umowy podpisuje oświadczenie i wyraża zgodę na "otrzymywanie informacji m.in. o nowych ofertach promocyjnych, produktach, usługach i konkursach oraz innych informacji handlowych", to w świetle powyższego może otrzymywać na zlecenie Polkomtel informacje od podmiotów współpracujących ze spółką dotyczące wspólnych działań marketingowych - poinformowała portal INTERIA.PL, rzecznik prasowy Polkomtela, Elżbieta Ptaszyńska-Sadowska.

W ten sposób m.in. moje dane pozyskała firma mPunkt. Oznacza to, że bez mojej świadomej zgody (lub przez niedokładne przeczytanie przeze mnie całego regulaminu) Polkomtel przekazuje dane osobowe moje i innych klientów firmom współpracującym z operatorem.

O komentarz w tej sprawie poprosiłem przedstawicieli firmy mPunkt. Oto, jakie pismo otrzymałem:

INTERIA.PL

Każdy klient Polkomtela może wystosować odpowiednie pismo do operatora z prośbą o usunięcie jego danych osobowych, dzięki czemu Polkomtel nie będzie mógł wykorzystywać danych klienta do działań marketingowych.

Podobne zdanie, co Polkomtel, ma w tej sprawie PTK Centertel (operator Orange), który również udostępnia dane osobowe swoich klientów współpracującym z nim dealerom.

Oficjalnie stanowisko PTK Centertel w tej sprawie:

Na mocy podstawowego dokumentu regulującego współpracę PTK z Dilerem - czyli na mocy Umowy Agencyjnej - PTK powierza (w rozumieniu art. 31 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) Dilerowi przetwarzanie danych osobowych klientów.

PTK Centertel Spółka z o.o. w niniejszej Umowie jest administratorem danych dotyczących danych osobowych abonentów PTK Centertel w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Agent jest podmiotem, o którym mowa w art. 31 ust.1 ustawy o ochronie danych osobowych.

Zakres przetwarzania danych osobowych

1. Agent może dokonywać na powierzonych mu do przetwarzania danych osobowych następujące operacje:

a) pozyskiwanie danych osobowych klientów do zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych,

b) utrwalanie na nośnikach papierowych i elektronicznych,

c) przechowywanie na nośnikach papierowych i elektronicznych,

Niezależnie od obowiązków wynikających z przepisów art. 11 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 1993r. Nr 47, poz. 211), Agent zobowiązuje się w stosunku do PTK Centertel Spółka z o.o. i/lub TP. S.A. do nie wykorzystywania pozyskanych informacji, a w tym danych osobowych, w celach innych niż określone w niniejszej umowie.

Agent zobowiązuje się przestrzegać tajemnicy danych osobowych, o której mowa w art. 39 ust. 2 Ustawy, oraz sposobu ich zabezpieczenia. Agent będzie przetwarzał dane osobowe powierzone mu przez Zleceniodawcę wyłącznie w zakresie i celu określonym w Umowie Agencyjnej.

Przedstawiliśmy tylko jeden z przykładów, jak w dość prosty sposób operatorzy mogą wykorzystać nasze dane osobowe. Świadomie czy nie, zezwalamy na udostępnianie ich przez operatorów innym firmom, dzieje się tak również choćby przy kolportażu magazynów/gazet operatorów, którym z reguły zajmują się firmy z zewnątrz. Ile osób ma dostęp do naszych danych osobowych? Sto? Tysiąc? Więcej? Tego nie sposób zliczyć, ale na pewno więcej niż sądzimy.

Paweł Gąsiorski

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas