Co się psuje w smartfonach - 5 najczęstszych awarii
Smartfony to coraz bardziej zaawansowane maszyny, a zwykle jest tak, że wraz ze wzrostem zaawansowania technicznego, rośnie też awaryjność. Co się psuje w nich najczęściej, i jak zapobiegać tym awariom?
Każdy z nas miał kiedyś problem ze smartfonem. Choć najczęściej są to systemowe błędy, na które pomaga restart urządzenia lub przeinstalowanie oprogramowania, zdarzają się też poważniejsze awarie, wymuszające oddanie urządzenia do naprawy gwarancyjnej albo kupno nowego. Według statystyk przygotowanych przez Blancco Technology Group, częściej psują się słuchawki z systemem Android niż iOS, a jeśli chodzi o marki, to najbardziej problemowe okazują się być urządzenia Samsunga (inna sprawa, że jest ich najwięcej na rynku z urządzeń z Androidem). Jakie awarie są zgłaszane najczęściej? Okazuje się, że w zależności od kontynentu, są one diametralnie różne. W Ameryce Północnej użytkownicy najczęściej dostrzegają problemy z wydajnością swoich urządzeń, a z kolei w Europie najpopularniejsze są kłopoty z zasięgiem. W Azji najwięcej napraw dotyczy awarii aparatu. Za najbardziej obiektywne uznaliśmy jednak wyniki ogólnoświatowe i takie wzięliśmy jako wyznacznik. Oto one:
Problemy z aparatem
Smartfony wygryzają z rynku aparaty kompaktowe. To za ich pomocą najczęściej uwieczniamy ważne chwile i dlatego też narzekamy, kiedy coś działa w nich nie tak. W aparacie smartfona, wbrew pozorom, może zepsuć się wiele rzeczy, jednak duża cześć problemów jest związana z oprogramowaniem. Błędy, zamykanie się aplikacji czy problemy z zapisem fotografii to typowe awarie związane z systemem. Może rozwiązać je zainstalowanie innej aplikacji do obsługi aparatu, albo przywrócenie telefonu do ustawień fabrycznych. Jeśli wystąpią problemy z obrazem lub dźwiękiem - to najprawdopodobniej problem natury sprzętowej, który wymaga oddania urządzenia do naprawy.
Nieprawidłowe działanie panelu dotykowego
To druga najczęściej zgłaszana awaria. W tym wypadku również może to być kwestia oprogramowania, jednak znacznie częściej jest to problem samego digitzera, czyli płytki dotykowej. Ze względu na dużą powszechność nie tylko samoistnych awarii, ale też tych wynikających ze stłuczenia szybki, serwisy często są dobrze przygotowane do naprawy lub wymiany tego komponentu.
Problemy z ładowaniem
Zaliczamy do nich na przykład zbyt wolne ładowanie baterii, nagrzewanie się telefonu lub zasilacza podczas ładowania, a także zupełny brak reakcji na podłączenie do zasilania. Najczęściej powodem takich problemów jest awaria ładowarki, rzadziej baterii. Zdarza się również, że są to błędy w oprogramowaniu, ale jeśli rzeczywiście tak jest, są one zwykle naprawiane bardzo szybko za pomocą aktualizacji.
Awaria mikrofonu
Mikrofon, choć niewidoczny, pełni kluczową funkcję w każdym smartfonie. Najczęściej jego nieprawidłowe działanie to efekt usterki technicznej, która w profesjonalnym serwisie powinna zostać szybko usunięta. Przed oddaniem urządzenia warto jednak sprawdzić, czy szczelina w której się znajduje nie została zatkana ziarenkiem piasku, albo innym niewielkim ciałem obcym.
Słaby zasięg i błędy w działaniu dwóch kart SIM
Problem z zasięgiem znany jest tak długo, jak istnieją telefony komórkowe. Zdarza się, że nie jest on wynikiem awarii naszego telefonu, a po prostu specyfiką miejsca w którym aktualnie się znajdujemy (w górach, w pomieszczeniach pod ziemią albo w bardzo zatłoczonych lokalizacjach). Czasem jest też wynikiem nieprzemyślanej konstrukcji urządzenia, jak na przykład w wypadku iPhone'a 4. Jeśli chodzi o problemy z działaniem dwóch kart SIM - to najczęściej kwestie systemowe, które może naprawić aktualizacja, albo zmiana ustawień.