Usterki w smartfonie - czego nie obejmuje gwarancja?

Rozbity ekran i zalanie wodą to nie jedyne usterki, z powodu których serwis może odmówić naprawy smartfona w ramach gwarancji. Co jeszcze warto wiedzieć przed zakupem telefonu?

Upadło i co dalej? Niestety, zwykła gwarancja nam tu nie pomoże
Upadło i co dalej? Niestety, zwykła gwarancja nam tu nie pomoże123RF/PICSEL

Lista usterek, które wykluczają naprawę gwarancyjną jest dość długa. Znajdują się na niej przede wszystkim uszkodzenia wynikające z niewłaściwego użytkowania sprzętu oraz takie, których przyczyną nie jest wada fabryczna urządzenia.

Głównymi przyczynami odmowy naprawy smartfona w ramach gwarancji są wszelkie uszkodzenia mechaniczne, najczęściej uszkodzone wyświetlacze lub rozbite szybki. Praktycznie każda usterka, która była spowodowana upadkiem urządzenia- jeśli nie posiadamy np. rozszerzonej gwarancji lub specjalnego ubezpieczenia - wiąże się z naprawą na własny koszt. 

Serwisy gwarancyjne mogą też odmówić naprawy w przypadku, gdy na obudowie widoczne są pęknięcia i rysy, a usterka dotyczy zupełnie innego elementu - np. baterii lub mikrofonu. Podobnie będzie w sytuacji, gdy z winy użytkownika uszkodzony zostanie port ładowania albo złącze słuchawkowe.

Problem nawet z wodoszczelnym smartfonem

Utrata gwarancji następuje także po tzw. ingerencji cieczy. Dochodzi do niej nie tylko podczas bezpośredniego kontaktu urządzenia z wodą, ale także np. po wejściu z chłodnej ulicy do ciepłego pomieszczenia, gdy przechowuje się telefon w kieszeni podczas intensywnego treningu na siłowni lub przy częstym używaniu smartfona w łazience. 

Czujniki zamontowane w newralgicznych punktach każdego urządzenia zmieniają kolor nawet przy niewielkim kontakcie z cieczą, wilgocią lub parą wodną. Co ciekawe praktycznie wszystkie wodoszczelne smartfony mają w warunkach gwarancji zapisek, wykluczający możliwość naprawy po ingerencji cieczy do wnętrza obudowy.

Po wylądowaniu telefonu w wodzie, ryż raczej nie pomoże, ale gwarancja - nawet w przypadku wodoszczelnych smartfonów - również nie
Po wylądowaniu telefonu w wodzie, ryż raczej nie pomoże, ale gwarancja - nawet w przypadku wodoszczelnych smartfonów - również nie123RF/PICSEL

Nieoryginalna ładowarka

Spośród tych mniej znanych powodów utraty gwarancji producenta warto wymienić te, które zdarzają się coraz większej liczbie osób - są to usterki spowodowane korzystaniem z nieoryginalnych ładowarek oraz kabli. Niskiej jakości produkty mogą spowodować zwarcie lub przepięcie na płycie głównej, a w skrajnych przypadkach nawet zapalenie się telefonu. 

Utratą gwarancji może skończyć się także przegrzanie urządzenia spowodowane np. pozostawieniem ładowanego smartfona w samochodzie w nasłonecznionym miejscu, a także proces wgrywania nieoryginalnego oprogramowania. Tak samo skończy się wizyta w nieautoryzowanym serwisie lub próba samodzielnego otworzenia obudowy urządzenia.

Nieoryginalna ładowarka potrafi przysporzyć sporo problemów
Nieoryginalna ładowarka potrafi przysporzyć sporo problemów123RF/PICSEL

Czy jest jakiś, sposób na przechytrzenie gwarancji?

Tak naprawdę nie istnieje żaden sposób na "przechytrzenie" gwarancji i skorzystanie z darmowej naprawy po zalaniu lub rozbiciu smartfona. Możliwości weryfikacji oraz ograniczenia gwarancji ustanawiane przez producentów nie pozostawiają pola manewru. Aby uniknąć zaskoczenia, warto zaraz po zakupie telefonu przeczytać instrukcję obsługi oraz warunki gwarancji.  "Producenci odmawiają naprawy gwarancyjnej najczęściej w przypadku wystąpienia uszkodzeń mechanicznych. Jednak taka odmowa wcale nie oznacza, że telefonu nie da się naprawić w ogóle" - komentuje Piotr Pachota z serwisu GoRepair. "Często są to naprawy, których można dokonać praktycznie od ręki i których cena nie przekracza 200 do 300 zł" - dodaje.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas