Dzięki globalnemu ociepleniu rozpoczęły się testy arktycznych szlaków żeglugowych

Rosnąca temperatura w obszarach polarnych coraz bardziej sprzyja nie tylko odkrywaniu nowych złóż gazu i ropy, ale również umożliwia otwarcie nowych, krótszych szlaków żeglugowych.

Dzięki globalnemu ociepleniu rozpoczęły się testy arktycznych szlaków żeglugowych
Dzięki globalnemu ociepleniu rozpoczęły się testy arktycznych szlaków żeglugowychGeekweek - import

Maersk Line, największa na świecie firma specjalizująca się w przewozach kontenerowych, na dniach ma przeprowadzić pierwszy transport 42 tysięcy ton towaru na nowym, arktycznym szlaku, prowadzącym wzdłuż północnego wybrzeża Rosji.
Frachtowiec wypłynie z rosyjskiego Władywostoku, przepłynie przez Morze i Cieśninę Beringa, Ocean Arktyczny i Morze Północne, aż ostatecznie zakończy swoją podróż w Petersburgu. Kontenerowiec Venta Maersk napotka na swojej trasie na wiele niebezpieczeństw. Inżynierowie bezustannie będą monitorowali jego podróż. W pogotowiu będą też lodołamacze.

Jeśli ładunek, który stanowi 3600 kontenerów wypełnionych po brzegi zamrożonymi rybami, bezpiecznie dotrze do celu, nowe szlaki żeglugowe staną się wielką alternatywną i konkurencją dla zatłoczonych tras prowadzących przez Kanał Sueski. Oznaczać to będzie, że za kilka lat znacząco spadną koszty transportu dla przewoźników, a towary pochodzące z Azji będą o wiele szybciej docierały do klientów.

Dzięki globalnemu ociepleniu rozpoczęły się testy arktycznych szlaków żeglugowych. Fot. Maersk.

Dane opublikowane przez National Snow and Ice Data Center w Colorado pokazały, że pokrywa lodowa terenów Arktyki, przez które prowadzą nowe szlaki, stanowi mniej niż jedną trzecią tego, co było zaledwie pięć lat temu. W marcu bieżącego roku, średnie dobowe temperatury powietrza panujące na Morzu Beringa były wyższe od normy wieloletniej o 30 stopni Celsjusza!

W tej chwili koszty transportu towarów przez nowe szlaki arktyczne oceniane są jako nieco droższe od regularnych przez Ocean Indyjski, ale za to czas przewozu jest krótszy o 2 tygodnie. Jeśli jednak zmiany klimatyczne w Arktyce będą postępowały w takim tempie jak dotychczas, to za kilka lat większość przewoźników zdecyduje się na stałe korzystać z arktycznych szlaków.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. Maersk

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas