Kosmos

Deszcz meteorów - 24 maja będzie można zobaczyć rój meteorów

Już za kilka dni, 24 maja 2014 r. Ziemia znajdzie się w strumieniu materiału skalnego pozostawionego wiele lat temu przez kometę 209P/LINEAR. Może doprowadzić to do najbardziej spektakularnego deszczu meteorów od lat - będziemy go mogli obserwować z Ziemi.

209P/LINEAR to kometa okresowa odkryta 3 lutego 2004 r. podczas poszukiwania planetoid bliskich Ziemi przez projekt Lincoln Near-Earth Asteroid Research (LINEAR). Teraz, 10 lat od momentu odkrycia, kometa może stać się źródłem niezwykłego spektaklu na Ziemi. Naukowcy prognozują, że w najbliższych dniach Ziemia wejdzie w strumień drobnego materiału skalnego pozostawionego przez kometę w latach 1803-1924.

Deszcz meteorów ma rozpocząć się 24 maja, nad ranem czasu polskiego. Przewidywana liczba kosmicznych głazów obserwowanych na niebie w ciągu godziny nie powinna przekraczać pół tysiąca. Jeżeli prognozy te potwierdzą się, będzie to najbardziej obfity deszcz meteorów od kilkunastu lat.

Kometa 209P/LINEAR zbliża się teraz w stronę Słońca, ale 29 maja będzie w najmniejszej odległości od naszej planety, która wyniesie ok. 8 mln km. Naukowcy uspokajają, że Ziemi nie grozi żadne niebezpieczeństwo ze strony deszczu meteorów. Obiekty wchodzące w naszą atmosferę nie będą tak duże jak bolid, który eksplodował nad Czelabińskiem w Rosji.

Rój meteorów będzie najbardziej widoczny w sobotę w nocy i wcześnie rano.

Zobacz dokładny kalendarz najciekawszych wydarzeń astronomicznych