Kosmos

Łazik Perseverance - nowe zdjęcia z Marsa

NASA udostępniła nowe, lepszej jakości zdjęcia wykonane przez łazika na powierzchni Czerwonej Planety. Perseverance wylądował na Marsie 18 lutego. Cały projekt nosi nazwę Mars 2020. Głównym celem misji Perseverance na Marsie są badania astrobiologiczne, w tym poszukiwanie oznak starożytnego życia mikrobiologicznego.

Seria czterech zdjęć prezentuje moment opuszczania łazika tuż przed dotknięciem powierzchni Czerwonej Planety, zdjęcie powierzchni Marsa, fotografię jednego z kół łazika oraz pozycję samego Perseverance na Marsie.

Perseverance ma wstępnie działać przez jeden rok marsjański (687 dni ziemskich). W tym czasie ma skryć kilkadziesiąt wywierconych próbek skalnych w małych tubach, które zostaną pozostawione na powierzchni. NASA i ESA opracowały wielomiliardowy plan, aby pod koniec dekady wyruszyć po te cylindry. Będzie to skomplikowane przedsięwzięcie z udziałem drugiego łazika, rakiety marsjańskiej i ogromnego satelity, który dostarczy materiały z Jezero do domu.

Nawet jeśli Perseverance odkryje coś, co wygląda jak biosygnatura, potencjalny dowód życia zostanie niemal na pewno zakwestionowany - tak, jak twierdzenia o starożytnych śladach życia na Ziemi. Sprowadzenie skał do dalszej, bardziej zaawansowanej analizy, będzie prawdopodobnie jedynym sposobem na rozstrzygnięcie wszelkich sporów na temat dawnej biologii na Czerwonej Planecie. Łazik przeprowadzi również analizy z myślą o przyszłej misji załogowej na Marsa, kolejnym ważnym kroku w podboju kosmosu przez ludzkość.

Syn polskiej legendy pracuje w NASA - zdradza sekrety marsjańskich misji

W następnym etapie NASA planuje udostępnić pierwsze nagrania wideo z powierzchni Czerwonej Planety.

Opublikowane w serwisie społecznościowym zdjęcia można obejrzeć poniżej:

Dowiedz się więcej na temat: Perseverance | łazik