Dlaczego alkohol smakuje ludziom?

To jaki alkohol wybierzemy zależy od wielu czynników, które poza samą jakością produktów obejmują również zagadnienia o charakterze społecznym i socjologicznym. Oto powody, dla których wybieramy taki a nie inny alkohol.

O podejmowanych decyzjach decydują trzy podstawowe czynniki: Po pierwsze; właściwości sensoryczne produktu, czyli jego wygląd, opakowanie, zapach, smak i struktura, to czynniki które decydują o przyjemności płynącej ze spożywania określonych produktów spożywczych.

Po drugie: czynniki fizyczne, chemiczne oraz zdolność do zaspokajania określonych potrzeb i oczekiwań konsumenta. Oraz po trzecie: czynniki społeczne, m.in. takie jak przyzwyczajenia, tradycje czy indywidualne upodobania.

Ocena wódki

Różnice w jakości sensorycznej wódek czystych związane są ze stopieniem oczyszczenia spirytusu, jakością spirytusu oraz mocy gotowego wyrobu. Różnice te wynikają bezpośrednio z zastosowanej technologii produkcji oraz rodzaju surowca wykorzystanego do produkcji spirytusu.

Reklama

Niektóre zanieczyszczenia występują w ilościach śladowych, mimo to ich obecność w wódkach może istotnie wpływać na cechy smakowo-zapachowe z uwagi na niskie progi wyczuwalności.

Na podstawie obecności wybranych zapachów możliwa jest dyskwalifikacja poszczególnych wyrobów i ich niska ocena jakościowa w wyniku analizy sensorycznej. Dostępne na rynku produkty spełniają normy w zakresie parametrów fizyko-chemicznych, ale charakteryzują się znacznymi różnicami w zakresie właściwości sensorycznych.

Zmysły mają znaczenie

Ludzkie zmysły są nie tylko bardzo wrażliwe, ale również niezwykle elastyczne. Oznacza to, że potrafią identyfikować ogromną ilość bodźców o zróżnicowanym natężeniu.

Bodźce, które docierają do ludzkiego mózgu są odbierane przez wyspecjalizowane zakończenia nerwowe, czyli tzw. receptory, które są umieszczone na całym ciele i mają różne właściwości.

I tak na przykład za smak wyczuwany w jamie ustnej, odpowiadają brodawki smakowe rozmieszczone na języku. Systemy percepcyjne z kolei pozwalają rozróżniać smaki, dźwięki, obrazy czy odczuwać zmiany temperatury.

Spośród pięciu zmysłów, które są wykorzystywane w analizie sensorycznej, największe znaczenie ma smak i zapach. Nie należy jednak pomijać cech produktów ocenianych przy pomocy zmysłu wzroku i czucia. Właśnie dlatego, jakość sensoryczna jest uzależniona nie tylko od właściwości samego produktu, ale również od sposobu i warunków prezentacji, takich jak temperatura czy rodzaj naczynia.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy