Poznań otrzyma wyjątkowy wagon tramwajowy. Ma prawie 100 lat

Już niedługo w Poznaniu na tory tramwajowe wyruszy wyjątkowy wagon. To prawie 100-letni S2D, który ostatnio został wyremontowany przez krakowskie MPK. To istny kawał historii, który wkrótce pojawi się w stolicy województwa wielkopolskiego.

Poznań otrzyma wyjątkowy wagon.
Poznań otrzyma wyjątkowy wagon.Tomasz Jastrzebowski/REPORTEREast News

Historyczny wagon trafi do Poznania

Po wielu latach do Poznania wróci legendarny wagon, którego historia liczy sobie prawie 100 lat. We wtorek 21 listopada w krakowskim MPK zaprezentowano wyremontowany wagon doczepny S2D (numer boczny 423), który niedługo trafi do stolicy województwa wielkopolskiego.

S2D przed remontem. Zdjęcia dzięki uprzejmości p. Kamila Wyszomirskiego z Urzędu Miasta Poznania.
S2D przed remontem. Zdjęcia dzięki uprzejmości p. Kamila Wyszomirskiego z Urzędu Miasta Poznania.Archiwum KMPSmateriał zewnętrzny

Legendarny, ale też na swój sposób wyjątkowy. Świadczy o tym jego konstrukcja. S2D jest wagonem tramwajowym dwukierunkowym, który z jednej i drugiej strony został wyposażony w drewniane ławki dla pasażerów. Co ciekawe, wejście na środku prowadzi do części niskopodłogowej. To dość nietypowy zabieg jak na wagon, który wyprodukowano jeszcze w 1930 roku.

Prawie 100 lat historii

Skąd w ogóle oznaczenie S2D? Pochodzi ona od nazwy "Duży Szczeciniak". Wagon został wyprodukowany w zakładach Waggonfabrik Wismar w 1930 roku. Został zamówiony przez przedsiębiorstwo tramwajowe w Szczecinie, ale po kilkunastu latach trafił do Poznania. Miało to miejsce w 1946 roku. Jego eksploatację rozpoczęto jeszcze w tym samym roku, choć wymagało to odpowiedniego przygotowania ze względu na pewne zniszczenia po wojnie.

S2D po remoncie. Zdjęcia dzięki uprzejmości p. Kamila Wyszomirskiego z Urzędu Miasta Poznania.
S2D po remoncie. Zdjęcia dzięki uprzejmości p. Kamila Wyszomirskiego z Urzędu Miasta Poznania.MPK Krakówmateriał zewnętrzny

Wagon jeździł po Poznaniu do 1970 roku i właśnie wtedy jego historia robi się zdecydowanie ciekawa. Został wykupiony przez osobę prywatną i przez wiele lat pełnił funkcję... altany ogrodowej. Na początku XXI wieku znaleziono go i postanowiono przywrócić do łask.

S2D. Zdjęcia dzięki uprzejmości p. Kamila Wyszomirskiego z Urzędu Miasta Poznania.
S2D. Zdjęcia dzięki uprzejmości p. Kamila Wyszomirskiego z Urzędu Miasta Poznania.MPK Krakówmateriał zewnętrzny

W tym celu niezbędny okazał się gruntowny remont, do którego tak naprawdę doszło dopiero teraz. Wagon został w Krakowie przystosowany do ponownego wyruszenia na tory. Nie będzie jednak operował na regularnych liniach, gdyż te wypełnione są nowoczesnym taborem. W Poznaniu zostanie wykorzystany jako zabytkowy wagon przewożący pasażerów na liniach turystycznych.

To dla nas bardzo ważne wydarzenie, bo Poznań od lat, w miarę możliwości, rozbudowuje flotę taboru historycznego. Nie zapominamy o swojej przeszłości i chcemy w sposób atrakcyjny przekazywać ją młodszym pokoleniom. Chyba nie ma na to lepszego sposobu niż przywracanie do ruchu zabytkowych pojazdów, aby każdy mógł się przekonać jak podróżowano przed laty. 20 lat temu wagon S2D został zabezpieczony dzięki działaniom Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i decyzjom ówczesnego kierownictwa poznańskiego przewoźnika. Udało się go odbudować, dzięki uporowi i konsekwencji wielu osób. Teraz będzie mógł powrócić na poznańskie torowiska, choć już nie do ruchu liniowego, ale na linie turystyczne.
Waldemar Łosiak, inspektor ds. historii firmy z Biura Komunikacji Społecznej MPK Poznań

Już niedługo podróż

Wagon zostanie przetransportowany z Krakowa do Poznania na specjalnej lawecie. Mieszkańcy i turyści będą go mogli zobaczyć najczęściej w okresie wakacyjnym. To właśnie wtedy na torach pojawiać się będzie najwięcej tras turystycznych. Ich celem jest popularyzacja nie tylko samego miasta i regionu, ale też historii transportu publicznego i fascynujących maszyn, które były wykorzystywane przed laty.

S2D na lawecie. Zdjęcia dzięki uprzejmości p. Kamila Wyszomirskiego z Urzędu Miasta Poznania.
S2D na lawecie. Zdjęcia dzięki uprzejmości p. Kamila Wyszomirskiego z Urzędu Miasta Poznania.MPK Krakówmateriał zewnętrzny

Co ciekawe, to nie pierwszy raz, gdy oba miasta ze sobą współpracują na takiej płaszczyźnie. Już w przeszłości Poznań i Kraków wymieniały się okresowo wagonami czy zabytkowymi tramwajami.

Albania: Zaprzysiężona dziewica KanunDeutsche Welle
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas