Dlaczego w grupie chętniej ryzykujemy?

Ludzki mózg wiąże podejmowanie ryzyka w grupie z odczuciem przyjemności, dlatego znajdując się w gronie innych osób, jesteśmy bardziej skłonni do ryzykownych zachowań - wynika z badań, które przeprowadzili naukowcy z USA.

Wyniki badań międzynarodowego zespołu dr. Georgio Coricelli'ego z University of South California zostały opublikowane w periodyku "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Naukowcy zbadali za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) aktywność mózgu 24 uczestników badania (12 mężczyzn i 12 kobiet) w dwóch odmiennych sytuacjach. Badani mieli wybierać spośród dwóch loterii, które zgodnie z losowym algorytmem dawały wygraną albo nakładały karę o wartościach -20, -5, +5 i +20 euro.

W pierwszym przypadku, badani podejmowali swoje decyzje prywatnie. W drugim zaś dokonywali swoich wyborów publicznie i mogli porównać swoją wygraną z wynikami osiąganymi przez podstawionego aktora. Gra toczyła się o prawdziwe pieniądze, jednak z powodów etycznych po zakończeniu eksperymentu wszyscy uczestnicy badania otrzymali po 50 euro.

Reklama

Badacze odkryli, że prążkowie - obszar mózgu odpowiedzialny za uczucie przyjemności, zwany także układem nagrody - wykazywało większą aktywność, kiedy gracze dzięki swoim decyzjom wygrywali więcej od drugiej osoby (czyli przebywali w grupie), niż wówczas, gdy wygraną musieli się cieszyć w samotności.

Obszar kory przedczołowej, odpowiedzialny za kontrolę zachowań społecznych, także był bardziej aktywny w pierwszym przypadku. Ci z badanych, którzy odnieśli zwycięstwo w grupie, byli bardziej skłonni do podejmowania ryzyka w następnych loteriach.

"Te odkrycia sugerują, że mózg jest wyposażony w zdolność wykrywania i zapisywania sygnałów społecznych, a następnie do wykorzystywania ich w późniejszym zachowaniu - uważa Coricelli. - Warto zaznaczyć, że podobna aktywność mózgu i zachowanie w kontekście społecznym są napędzane bardziej przez możliwość wygranej niż przegranej".

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy