Samochody zabytkowe – jak o nie dbać?

Zainteresowanie autami klasycznymi i vintage w naszym kraju systematycznie rośnie. To piękna, ciekawa, a także wciągająca pasja. Warto jednak wiedzieć, że o zabytkowe auto należy dbać ze szczególną pieczołowitością, a także nieco inaczej niż o nowy samochód.

Samochody zabytkowe – jak o nie dbać?
Samochody zabytkowe – jak o nie dbać?materiały prasowe

Rynek zabytkowych aut w Polsce rozwija się. W naszym kraju jest ich zarejestrowanych ponad 50 tysięcy. Samochody klasyczne bardzo różnią się od nowoczesnych aut. Jak mówią ich wielbiciele, stare pojazdy mają duszę – zachwyca nie tylko ich oryginalny, niepowtarzalny wygląd, ale także chociażby detale wykonane ręcznie, a nie maszynowo. O pojazd z duszą należy jednak zadbać w sposób szczególny.

Zabytkowy samochód – czyli jaki? 

Samochód – po przekroczeniu pewnego wieku – nie staje się automatycznie autem zabytkowym. Może zostać zarejestrowany jako zabytkowy dopiero wtedy, gdy przekroczy wiek 25 lat, a minimum 75% jego części jest oryginalnych. Ponadto dane auto nie może być już produkowane od co najmniej 15 lat. Od reguły 25 lat stażu są, co prawda, wyjątki – jeśli konkretny egzemplarz posiada jakieś wyjątkowe rozwiązania konstrukcyjne, był wykorzystywany przez znane postaci historii lub kultury czy jest związany z jakimś istotnym wydarzeniem historycznym, a także jeżeli jest unikatowy (czyli był produkowany przez krótki okres i w niewielkiej liczbie sztuk). Wśród owych 75% oryginalnych części, z których składa się samochód, koniecznie muszą być w nim oryginalny silnik, zawieszenie i karoseria. Warto zasięgnąć informacji u producenta posiadanej marki, czy istnieje możliwość zamówienia potrzebnych części.

Rejestracja zabytkowego auta

Aby zarejestrować auto jako zabytkowe i uzyskać dla niego żółte tablice rejestracyjne, należy wypełnić Kartę Ewidencyjną Zabytków Ruchomych Techniki i złożyć ją u odpowiedniego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Warto przy wypełnianiu skorzystać z usług rzeczoznawcy samochodowego. Pomoże on m.in. w zdobyciu informacji na temat naszego samochodu oraz sporządzi opis techniczny, który należy później przedstawić podczas badania rejestracyjnego. Wpisanie pojazdu do rejestru jest bezpłatne. Płacimy tylko za tablice rejestracyjne, które odbieramy w wydziale komunikacji.

Przezorny zawsze ubezpieczony…

Chociaż ustawodawca zrobił ukłon w stronę właścicieli zabytkowych pojazdów i mając świadomość tego, że wielu z nich jeździ swoimi skarbami tylko okazjonalnie, nie nakazuje im wykupienia OC na cały rok, tak jak w przypadku zwykłych samochodów, warto takie auto ubezpieczyć. Ubezpieczenie może być wykupione na okres od 30 dni do 12 miesięcy. W ten sposób wystarczy kupić polisę tylko na okres użytkowania auta, np. na zlot czy inne okolicznościowe imprezy. Towarzystwa ubezpieczeniowe, które oferują ochronę zabytkowych samochodów, mają w ofercie dla nich różne warianty OC. Jak mówi Ross Hale z Lancaster Insurance, pakiety mogą być zróżnicowane pod względem czasu obowiązywania polisy, planowanego rocznego przebiegu, a także innych czynników. Auto może być ubezpieczone od kradzieży czy rozmaitego rodzaju zniszczeń. Często osoby, które posiadają całą kolekcję klasycznych samochodów mogą też liczyć na specjalnie przygotowane oferty.

Serwisowanie i pielęgnacja

Hobby kolekcjonerskie to nie tylko posiadanie wyjątkowych rzeczy, ale także pogłębianie wiedzy na ich temat, dbałość o ich wygląd i konserwacja. Nie inaczej jest z zabytkowymi autami. Zdobywanie o nich wiedzy jest nie tylko rezultatem rozwijania pasji właścicieli takich pojazdów, ale przede wszystkim koniecznością. Rzadko kiedy bowiem spotyka się mechaników specjalizujących się w klasycznych samochodach – choć trzeba przyznać, że wraz z prężnym rozwojem tego rynku, pojawiają się specjaliści i w tej dziedzinie. Warto także odpowiednio wcześniej zacząć gromadzić części do tego rodzaju samochodu, aby nie zaskoczyła nas żadna ewentualna awaria czy konieczność wymiany jakiegoś elementu.

Pamiętajmy, aby nie czyścić pojazdu preparatami przeznaczonymi do pielęgnacji aut współczesnych, bo mogą one zaszkodzić starym elementom. Bardzo ważne jest mycie go i woskowanie, dzięki któremu ochronimy karoserię i lakier. Równie istotne jest zwracanie uwagi na pojawiającą się rdzę. Należy pozbywać się jej od razu – w przeciwnym razie rdzewienie zacznie postępować szybko i nieodwracalnie zniszczy auto.

Elementy chromowane

Są one wyjątkowo piękne i nadają staremu pojazdowi klasy. Jednak trzeba o nie szczególnie dbać. Na chromowanej powierzchni znajdują się niewidoczne gołym okiem uszkodzenia, przez które przedostaje się wilgoć, powodująca z czasem rdzewienie. Niekiedy powłoka może odchodzić całymi kawałkami. Najbardziej niebezpieczna jest rdza, która wdaje się pod powierzchnię, bez ujawniania się na zewnątrz.

Odnawianie chromowanych elementów polega na usunięciu powłoki w kąpieli chemicznej. Następnie odnawiana powierzchnia jest kilkukrotnie niklowana i chromowana.

Wszystkie te czynności trwają długo i są dość kosztowne, dlatego lepiej starać się nie dopuścić do żadnych, nawet najdrobniejszych uszkodzeń. Pielęgnacja powierzchni chromowanych wymaga zakupu specjalnych wosków, past polerskich, waty polerskiej – wszystkich środków przeznaczonych do chromu. Pamiętajmy o systematycznym usuwaniu zabrudzeń z chromowanych części, gdyż mogą one zainicjować proces korozji.

materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas