EASA certyfikuje najnowszą, 242-tonową wersję A330
Najnowszy wariant odnoszącego samolotu A330 – 242-tonowy A330-300 – uzyskał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) po 100-godzinnej kampanii badań w locie. Wkrótce ma również otrzymać certyfikat władz amerykańskich (FAA). Co więcej, w niedalekiej przyszłości mniejszy model A330-200 pójdzie w ślady A330-300 i również osiągnie 242-tonową masę startową.
Pierwszy certyfikowany model 242-tonowego samolotu A330-300 jest napędzany silnikami CF6-80E1, a certyfikacja z innymi typami silników - PW4000 i Trent 700 - nastąpi wkrótce. W 100-godzinnej kampanii badań w locie brały udział dwa samoloty: egzemplarz testowy (MSN0871) użyty do sprawdzenia pewnych ulepszeń aerodynamicznych oraz nowy egzemplarz produkcyjny (MSN1628), którego zadaniem było zweryfikowanie aktywacji centralnego zbiornika i jej ogólnego wpływu na wydajność większej platformy A330-300. Godne uwagi jest to, że struktura 242-tonowego A330 jest również podstawą do rozwoju nadchodzącego modelu A330neo.
Połączenie zwiększonej masy startowej, ulepszeń aerodynamicznych oraz opcjonalnego zwiększenia pojemności zbiorników paliwa - w porównaniu z poprzednią wersją 235-tonową - oznacza, że nowy, 242-tonowy A330-300 może pozostawać w powietrzu nawet przez 15 godzin albo przewozić większe ładunki na istniejących trasach. W praktyce znaczy to, że może latać bezpośrednio między Europą a południowo-wschodnią Azją i mógłby obsługiwać ponad 90 procent typowych tras z londyńskich portów lotniczych.
Samoloty z rodziny A330, które mogą przewozić od 250 do 300 pasażerów i są dostępne również w wariantach towarowych, VIP oraz wojskowych (transportowce i cysterny), zostały zamówione w liczbie niemal 1500 sztuk, a około 1150 samolotów jest obecnie eksploatowanych przez ponad 100 operatorów z całego świata.