FLARIS LAR 1 - polski odrzutowiec rodzinno-biznesowy

Polska firma Metal-Master opracowała niewielki, 5-osobowy samolot odrzutowy o nazwie FLARIS LAR 1. Konstrukcja jest unikatowa na skalę światową i ma szanse na ogromny sukces.

FLARIS LAR 1
FLARIS LAR 1materiały prasowe

FLARIS jest jednosilnikowym samolotem odrzutowym o bardzo lekkiej, kompozytowej konstrukcji. Jego kadłub został zbudowany z najnowocześniejszych preimpregnatów węglowych, co pozwoliło ograniczyć masę własną całości do zaledwie 700 kg, a startową do 1500 kg.

Dzięki temu jest nie tylko przyjazny dla środowiska, ale również poważnie ogranicza koszty związane z podróżą oraz umożliwia start z pasa o długości 250 metrów - również trawiastego. Ma składane skrzydła, więc do jego przechowywania nadaje się nieco większy garaż.

- Powstał w odpowiedzi na konieczność szybkiego podróżowania. Dlatego skonstruowaliśmy szybki, lekki i niedrogi samolot. Chcieliśmy, aby startował prawie "spod domu" i lądował na niewielkich lotniskach, jak najbliżej celu podróży. Ponieważ posiadamy zaplecze konstrukcyjno-technologiczne, mogliśmy opracować idealną wersję. Jestem przekonana, że zbudowaliśmy środek transportu na miarę XXI wieku  - mówi Sylwia Ładzińska, współwłaścicielka Metal-Master.

Odrzutowy napęd oraz niewielka masa sprawiają, że FLARIS może latać z prędkością przekraczającą 700 km/h na dystansie do 2500 km. Ta ostatnia wartość jest uzależniona od liczby osób znajdujących się na pokładzie. Nieco więcej na ten temat zdradza poniższa grafika.

Zasięg w zależności od liczby pasażerów
Zasięg w zależności od liczby pasażerówmateriały prasowe

FLARIS LAR 1
FLARIS LAR 1
FLARIS LAR 1
FLARIS LAR 1
+2

FLARIS zaskakuje w jeszcze jednej kwestii: aby zasiąść za jego sterami, wystarczy licencja amatorska. Dopiero pokonywanie większych odległości na pułapie 14 000 metrów będzie wymagało od pilota specjalnych uprawnień.

FLARIS LAR 1
FLARIS LAR 1materiały prasowe

Wszystko to może wydawać się mało realne, ale maszyna została skonstruowana, przeszła wiele testów na ziemi i w najbliższym czasie wzbije się w powietrze.

W lutym bieżącego roku FLARIS LAR 1 został przebazowany do Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy. Specjaliści firm FLARIS i Metal-Master prowadzą tam kolejne próby systemów samolotu. Pod lupę została wzięta automatyka zespołu napędowego, układu paliwowego, układu hydraulicznego oraz nawigacji.

Zespół pilotów doświadczalnych pod kierownictwem inż. Pilota Henryka Szkudlarza wraz z zespołem mechaników WZL2 przeprowadza tam prace końcowe, w tym wyważenie i niwelacje samolotu.

FLARIS LAR 1
FLARIS LAR 1materiały prasowe

- Uważam, że w najbliższych dwóch, trzech dekadach przemysł lotniczy zostanie opanowany przez światowych liderów motoryzacji, których obecne rozwiązania często przewyższają te z przemysłu lotniczego. Już dziś na zachodzie Europy powstaje nowy przemysł zajmujący się implementacją technologii samochodowych w przemyśle lotniczym. To tam, na styku nauki, liderów przemysłu lotniczego i samochodowego, powstają nowe branże - wyjaśnia kierownik zespołu BR Rafał Ładziński.

Najważniejsze cechy samolotu
Najważniejsze cechy samolotumateriały prasowe

W 2015 roku powstanie kilka samolotów w wersji S-1, a więc eksperymentalnej. Jednocześnie będą prowadzone prace nad pełnym europejskim certyfikatem CS-23. Cena jednego egzemplarza wynosi 1,5 mln dol.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas