Innowacyjny polski odrzutowiec Flaris LAR 1

Podczas Paris Air Show 2015 dużym zainteresowaniem cieszyło się stoisko polskiej firmy Metal-Master, na którym prezentowany był lekki odrzutowiec Flaris LAR 1.

Flaris LAR 1.   Fot. Andrzej Hładij
Flaris LAR 1. Fot. Andrzej HładijDefence24

Opracowany przez firmę Metal-MasterFlaris LAR 1 miał swoją światową premierą podczas poprzedniego salonu lotniczego w Paryżu w 2013 roku. Maszyna została zaprojektowana jako bardzo lekki odrzutowy samolot dyspozycyjny przeznaczony dla 4 pasażerów i pilota z możliwością operowania z trawiastych pasów o długości zaledwie 250 metrów. Do jego pilotowania ma wystarczyć jedynie licencja turystyczna, co powoduje, że doskonale będzie się nadawać zarówno do celów biznesowych, jak i turystycznych. Wśród zalet tej innowacyjnej konstrukcji należy również wskazać składane skrzydła, które umożliwiają przechowywanie samolotu nawet w przydomowym garażu, a także łatwy transport. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych preimpregnatów węglowych samolot jest bardzo lekki, bo waży zaledwie 700 kg. LAR 1 jest też pierwszym na świecie odrzutowcem ultralekkim wykonanym w tej technologii stosowanej w najnowszych odrzutowcach pasażerskich Airbusa czy Boeinga. Rozwój projektu był możliwy dzięki wsparciu otrzymanemu z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka współfinansowanego ze środków europejskich.

W czasie targów Metal-Master podpisał ważną umowę z firmą Williams International na dostawy silników FJ33-5A, które będą napędzać seryjne Flarisy. Dzięki zastosowaniu tej jednostki napędowej o ciągu 8.5 Kn maksymalna masa startowa maszyny wzrosła do 1500 kg, co pozwala na zabranie pilota i czterech pasażerów wraz z bagażem. Zasięg Flarisa LAR 1 szacowany jest na: od 2200 km z kompletem pasażerów do 3200 km z samym pilotem. Samolot może lecieć z maksymalną prędkością 700 km/h na maksymalnej wysokości 14 000 metrów. Prędkość przeciągnięcia oszacowana została na 115 km/h. Docelowy silnik Flarisa pracuje na naftę lotniczą Jet A-1, a koszt przelecenia jednego kilometra ma wynosić zaledwie 20 groszy na osobę. Awionika to produkowany przez Garmina System G600.

Flaris LAR 1.   Fot. Andrzej Hładij
Flaris LAR 1. Fot. Andrzej HładijDefence24

Innowacją polskiej konstrukcji jest także zamontowany z przodu maszyny ratunkowy system spadochronowy, który ma zapewnić lądowanie kabiny w bezpieczniejszej dla pasażerów pozycji na plecach. Na taką okoliczność pasy bezpieczeństwa wyposażono dodatkowo w poduszki powietrzne. Producent szacuje także, że w sytuacji awaryjnej, z wyłączonym silnikiem samolot będzie mógł przelecieć do 18 km na 1 km utraty wysokości.

Flaris LAR1 spotkał się na Paris Air Show 2015 z ogromnym zainteresowaniem zarówno gości targów, jak i potencjalnych klientów. Zakupem kilku egzemplarzy polskiego samolotu zainteresowany jest Bruce Dickinson, właściciel firmy Cardiff Aviation i pilot Boeinga 757, lepiej znany jako wokalista heavymetalowej grupy Iron Maiden. Muzyk i producenci odrzutowca planują kooperację w sprzedaży Flarisów LAR 1 w Wielkiej Brytanii. Przedstawiciele Metal-Master zwracają również uwagę na zainteresowanie ich samolotem ze strony, zarówno firm jak i użytkowników potrzebujących lekkich maszyn obserwacyjnych np. do zadań kontroli granic państwowych.

Samolot Flaris LAR 1 wykonał pierwsze próby kołowania w marcu br., a jego oblot już z zamontowanym nowym silnikiem Williams International FJ33-5A jest planowany na jesień 2015 roku.

Defence24
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas