Sabre - nowy, hipersoniczny silnik wchodzi w ostatnią fazę testów
Coraz bliżej ukończenia projektu silnika hipersonicznego, który mógłby skrócić drogę z Londynu do Sydney do zaledwie czterech godzin. Silnik Sabre opierający się na nowatorskiej technologii wymiany ciepła przejdzie w przyszłym miesiącu fazę testów.
Główna część silnika przeszła wstępny przegląd projektu. Został on podpisany przez ekspertów ESA. Firma odpowiedzialna za silnik Sabre - Reaction Engines Ltd (REL) - poczyniła ogromne postępy.
Silniki Sabre nie tylko pozwolą na szybki, punktowy transport wewnątrz ziemskiej atmosfery, ale także umożliwią pojazdom wielokrotnego użytku "skakanie" prosto na orbitę. I to wszystko bez konieczności stosowania wielostopniowych rakiet, jak w przypadku konwencjonalnych rozwiązań.
Sabre to silnik odrzutowy pozwalający rozpędzić się od startu do prędkości mach 5,5 (5,5 razy więcej niż prędkość dźwięku). Po osiągnięciu tej prędkości, Sabre przechodzi w tryb rakietowy, rozwijający prędkość mach 25. To pozwoli na podróże na orbitę okołoziemską.
Aby umożliwić osiągnięcie takich prędkości, konieczne było zastosowanie innowacyjnych technologii w zarządzaniu skrajnymi temperaturami. Najważniejszą nowością jest użycie kompaktowego wymiennika ciepła z chłodzeniem wstępnym, który może pobierać pobierać strumień powietrza o temperaturze 1000oC i schładzać go do -150oC w czasie krótszym niż 0,01 sekundy.
Projektanci udowodnili skuteczność działania systemu chłodzenia w niskich temperaturach w 2012 r., teraz planują przeprowadzić testy w wysokich temperaturach. Właśnie taki jest testów, które odbędą się w przyszłym miesiącu w Kolorado.
- Aby uzyskać bardzo wysoką temperaturę i duży przepływ powietrza w celu przetestowania chłodnicy wstępnej potrzebowaliśmy nowego obiektu. Będziemy przeprowadzać testy w przyszłym miesiącu lub dwóch. Będziemy używać ponownie ogrzanych silników lotniczych do napędzania powietrza przez system. Będziemy wprowadzać powietrze do chłodnicy wstępnej w temperaturze do 1000oC - powiedział Shaun Driscoll, dyrektor ds. Programów REL.
Budowa silników Sabre dobiega już końca, z czego niewątpliwie cieszy się ESA, która zamierza wykorzystywać napędy wyprodukowane przez REL.