Saker S1 - pierwszy prywatny myśliwiec

Amerykańska firma Saker Aircraft zamierza produkować niewielki, ale bardzo szybki samolot odrzutowy, który swoim wyglądem nawiązuje do maszyn bojowych.

Saker S-1.    Fot. sakeraircraft.com
Saker S-1. Fot. sakeraircraft.commateriały prasowe

Czas to pieniądz - ta prosta zależność panuje w biznesie od zawsze. Trudno się dziwić, że najbogatsi tego świata kupują samoloty odrzutowe, aby móc podróżować szybko i wygodnie. Jakby w odpowiedzi na zapotrzebowania rynku producenci prześcigają się w opracowywaniu jak najszybszych maszyn. Rekordzistą jest w tej chwili Citation X firmy Cessna, którego prędkość maksymalna wynosi 0,92 macha, czyli 1127 km/h.

Prawdziwą rewolucję - nie tylko prędkości, ale przede wszystkim designu - przygotowuje Saker Aircraft. Jego najnowsze dzieło - S1 - ma latać z prędkością 0,95 macha (1162 km/h), a w razie potrzeby i możliwości rozpędzać się do 0,99 macha, czyli 1211 km/h.

W przypadku S1 prędkość będzie brana pod uwagę w dalszej kolejności. Na pierwszy plan wysuwa się wygląd maszyny, która do złudzenia przypomina myśliwce (F-15, F-18). W kabinie znajdzie się miejsce dla 2 osób, więc trudno mówić o komforcie na miarę typowych biznesowych odrzutowców. Zresztą S-1 będzie od nich znacznie mniejszy, a więc jego przechowywanie będzie tańsze. Producent podaje, że długość to 12,3, wysokość 4,6, a rozpiętość skrzydeł 8 metrów. Dla porównania wymiary wspomnianej Cessny to odpowiednio: 22,43, 5,86 oraz 21,09 metra.

Samolot napędzają dwa silniki Williams FJ44-4, których gruntowny remont powinien się odbywać co 5 tys. godzin. To sprawia, że koszt pokonania jednej mili morskiej (nie licząc paliwa) wynosi 2 dol. Jednak aerodynamiczny kształt kadłuba S1 pozwala znacznie ograniczyć zużycie paliwa - powinno być o 20 proc. mniejsze niż u konkurencji.

Konstrukcja o masie 2495 kg uniesie do 223 kg ładunku. Lot będzie się odbywał na wysokości 13 720 metrów, a maksymalny zasięg to 2575 km. Można go jednak zwiększyć do 3540 km dzięki dodatkowym zewnętrznym zbiornikom paliwa. Dla porównania, Cessna pokonuje dystans 6004 km.

Fot. sakeraircraft.com
Fot. sakeraircraft.com
Fot. sakeraircraft.com
Fot. sakeraircraft.com
+5

S1 może startować i lądować na pasach o długości nawet 457 metrów, a więc naprawdę krótkich. Prędkość wznoszenia maszyny wynosi 4267 m/min. I - co ciekawe - samolot Saker Aircraft może pilotować każdy dobrze wyszkolony pilot. Producent zapewnia, że trening na maszynach wojskowych nie jest potrzebny.

Pierwszy "cywilny myśliwiec" wciąż pozostaje w fazie prototypu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jego sprzedaż rozpocznie się w 2019 roku. Producent szacuje, że cena pojedynczego egzemplarza powinna zawiera się w przedziale od 5 do 7 mln dol. (za Citation X trzeba zapłacić prawie 23 mln).

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas