5 linii metra w Warszawie. Budowa M3 ruszy wkrótce
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski poinformował, że już na dniach ogłoszony zostanie przetarg na zaprojektowanie pierwszego etapu trzeciej linii warszawskiego metra. M3 i dalsza rozbudowa stołecznego metra to jeden z priorytetów na 2024 rok. Cele na kolejne lata są równie ambitne, bo linii ma być aż 5.
Nowe metro w Warszawie
Na swoim facebookowym profilu prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski poinformował o planach rozbudowy stołecznego metra. Już na dniach ogłoszony zostanie przetarg na zaprojektowanie trzeciej linii metra w stolicy. Projekt ten ma dotyczyć pierwszego etapu rozbudowy, który zakłada rozpoczęcie nowej linii metra na istniejącej już stacji Stadion Narodowy.
Z tego miejsca, w którym M3 łączyć się będzie z M2, nowa linia metra w Warszawie przebiegać będzie początkowo przez 6 stacji. Wybudowane zostaną następujące przystanki metra:
- Dworzec Wschodni
- Mińska
- Rondo Wiatraczana
- Ostrobramska
- Nowaka-Jeziorańskiego
- Gocław
Nowa linia metra będzie również posiadać rozgałęzienie do stacji techniczno-postojowej, która znajdzie się na Koziej Górce.
Ratusz przewiduje, że nowa linia metra obsłuży 180 tysięcy osób mieszkających w dzielnicy Praga-Południe. Znacznemu skróceniu ma ulec czas dotarcia z tego obszaru miasta do centrum - ten wynieść ma około 17 minut. Przepustowość metra na godzinę wyniesie około 26 tysięcy osób.
Więcej metra - Warszawa wytrzyma
To jednak nie koniec. O ile budowa trzeciej linii metra jest celem na 2024 rok, to stołeczny ratusz ma też plany o wiele bardziej długoterminowe. Zakładają one istnienie aż 5 linii metra w Warszawie do 2050 roku. Plany przedstawiono przy pomocy grafiki:
Według tego, trasa M3 łączyć się będzie z M2 i pojedzie ze stacji Stadion Narodowy na stację Żwirki i Wigury. Czwarta linia metra przebiegnie od Tarchomina do Wilanowa, a "piątka" połączy Szamoty i Gocławek. Nie jest jednak pewne, że plany te zostaną zrealizowane w podanym kształcie, ani też że faktycznie uda się wprowadzić je w życie do 2050 roku.
Eksperci oceniają, że założenia Warszawy są bardzo ambitne. Po drodze przydarzyć się może szereg komplikacji, a ważnym czynnikiem jest również budżet miasta. Nie wiadomo, czy uda się zrealizować projekty wybudowania kolejnych linii metra. Na razie mamy do czynienia jedynie z wizją zarządzających stolicą.
Pierwsze metro w Polsce
Obecnie Warszawa to jedyne miasto w Polsce z metrem. Środek transportu tak wyczekiwany przez mieszkańców stolicy został oddany do użytku w 1995 roku, a jego budowa trwała od 1983 roku. Nadal można mówić o zmianach dotyczących największej linii M1, która może w przyszłości zyskać dodatkowe przystanki.
Obecnie metro M1 cechuje się długością 23 kilometrów. Dystans ten da się w całości pokonać w ciągu 39 minut na pokładzie jednego z pociągów. Te zatrzymują się na 21 stacjach.