Gliwice wyróżnione. Testy wyjątkowego samolotu elektrycznego Velis Electro

Pojazdy elektryczne mocno zyskują na popularności w ostatnich latach i nie chodzi jedynie o samochody, ale również samoloty. I chociaż minie jeszcze wiele lat, zanim można będzie polecieć na wakacje takim "zielonym" środkiem transportu, to regularnie słyszymy o kolejnych pomysłach i przełomach.

Pojazdy elektryczne mocno zyskują na popularności w ostatnich latach i nie chodzi jedynie o samochody, ale również samoloty. I chociaż minie jeszcze wiele lat, zanim można będzie polecieć na wakacje takim "zielonym" środkiem transportu, to regularnie słyszymy o kolejnych pomysłach i przełomach.
Pierwszy na świecie samolot elektryczny z certyfikatem EASA podczas jednego z lotów /https://www.pipistrel-aircraft.com/ /materiały prasowe

W Gliwicach testowany był na przykład pierwszy na świecie samolot elektryczny z certyfikatem Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), czyli Velis Electro, który jest pierwszym na świecie samolotem elektrycznym, który posiada certyfikat Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Jest to to słoweńska konstrukcja, zaprojektowana i wyprodukowana przez firmę Pipistrel z Ajdovščiny, która reklamuje go jako idealne narzędzie podstawowego szkolenia pilotów do licencji samolotowej PPL(A) i lotów treningowych.

Pierwszy na świecie samolot elektryczny z certyfikatem EASA

Producent do końca marca tego roku wyprodukował 100 egzemplarzy tego superlekkiego elektrycznego samolotu i jest to jedyna tego typu jednostka, która wykorzystywany jest komercyjnie, a nie tylko w formie prototypu. Samolot znalazł się zaś w Gliwicach za sprawą firmy SKYDREAM, która jest polskim przedstawicielem Pipistrel. Wcześniej Velis Electro latał głównie po Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, ale na początku tego miesiąca dotarł również na Śląsk. 

Reklama

I warto przypomnieć, że nie była to pierwsza wizyta maszyn tego producenta w naszym kraju, bo latem 2020 roku Polska stała się drugim krajem po Finlandii, w którym testowane - na trasie Wrocław-Warszawa, z międzylądowaniami w Katowicach i Częstochowie - były modele Alpha Electro. 

Wracając jednak do Velis Electro, jest to dwuosobowy samolot, w całości wykonany w technologii kompozytowej, a jego masa wynosi tylko 428 kg, więc mamy do czynienia z niezwykle lekką konstrukcją. Pod maską kryje się zaś silnik E-811 o mocy 58 kW, który zasilają dwa akumulatory o pojemności 11 kWh. Pozwala to na około 50-minutowy lot, czyli tyle ile przeważnie trwa typowy lot szkoleniowy. 

Co potrafi Velis Electro?

Velis Electro może zabrać do 180 kg ładunku, czyli dwie osoby o wadze do 90 kg. Velis Electro rozpędza się do 180 km/h, a przy tym jest znacznie cichszy od modeli spalinowych. Imponujący jest także bardzo krótki czas przygotowania do lotu, który zamyka się w niecałą minutę, choć trzeba pamiętać też o ładowaniu baterii, które trwa co najmniej godzinę.

SKYDREAM nie podaje ile kosztuje Velis Electro, ale przedstawiciel firmy Pipistrel udostępnia cennik (wystarczy o takowy zaaplikować na stronie firmy), gdzie ceny netto podane są w euro. Na pewno nie jest to jeszcze przyjemność dla zwykłego Kowalskiego, ale liczymy na to, że wkrótce się to zmieni, a przynajmniej tak obiecywał jakiś czas temu nasz prezydent.

***

Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie. 

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samoloty elektryczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy