Oficjalne otwarcie giganta. Gdański port przyjmie największe statki świata
6 czerwca 2025 roku odbyło się oficjalne otwarcie terminalu kontenerowego T3 w gdańskim porcie Baltic Hub. Teraz polski terminal kontenerowy jest też największym i najgłębszym terminalem kontenerowym na Bałtyku i jedynym w regionie, który przyjmuje największe statki kontenerowe świata.

Gdański Baltic Hub w liczbach
Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. to największy polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. Przypływają tu największe statki na świecie, a dzięki rozwiniętej infrastrukturze drogowej i kolejowej importowane towary mogą być transportowane dalej w kierunku Czech, Słowacji, Ukrainy czy Węgier.
W momencie otwarcia, 15 lat temu Baltic Hub posiadał jedno głębokowodne nabrzeże o rocznej zdolności przeładunkowej na poziomie 500 000 TEU. TEU (ang. twenty-foot equivalent unit) jest jednostką pojemności używaną często w odniesieniu do portów i statków. Jest równoważna z objętością kontenera o długości 20 stóp (6,1 m). Do dzisiaj funkcjonowały dwa głębokowodne nabrzeża o łącznej długości 1,3 km, 14 suwnicami bramowymi STS (Ship-to-Shore) o rocznej przepustowości 2,7 mln TEU (w 2023 r.Baltic Hub obsłużył 2,05 miliona TEU).
Teraz Baltic Hub dysponuje ponad 124 hektarami powierzchni, około 2,1 głębokowodnego nabrzeża, 21 suwnicami STS i 74 suwnicami placowymi (RMG i RTG). Jest też największym j najgłębszym terminalem kontenerowym na Bałtyku i jedynym w regionie, który przyjmuje największe statki kontenerowe świata (ULCV) o pojemności sięgającej nawet ponad 24 tys. TEU. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Azji.

Nowe suwnice STS. Giganty prosto z Chin
Pierwsze cztery suwnice STS zostały dostarczone do Baltic Hub w październiku 2024 roku. Druga dostawa zakończyła się w marcu 2025 roku.
Nowe suwnice STS mają możliwość obsługi największych statków kontenerowych na świecie. Są większe i wyższe niż dotychczasowe, które już pracują na terminalu. Każdy z dźwigów waży prawie 2 tys. ton i ma ponad 96 m wysokości (z podniesionym wysięgnikiem 140 m). Są w stanie podnieść 65-tonowe kontenery na wysokość 55 metrów i wynieść go na pokład statku na długość 74 metrów, co daje 26 rzędów kontenerów.


Dźwigi przypłynęły do Gdańska (już zmontowane) aż z Chin, a dokładnie z chińskiego portu Changxin położonego we wschodniej części państwa. Aby dotrzeć do Polski, statek przepłynął aż 29,5 tys. km (16 115 mil morskich). Droga była wydłużona ze względu na konieczność opłynięcia od południa całej Afryki, gdyż krótsza trasa prowadząca przez Morze Czerwone i Kanał Sueski jest obecnie zbyt niebezpieczna przez ataki jemeńskich bojowników Huti.
Największe porty kontenerowe w Europie
Baltic Hub dzięki kolejnym inwestycjom nie tylko chce zostać głównym operatorem obsługującym Europę Środkowo-Wschodnią, a zwłaszcza kraje bez dostępu do morza jak Czechy, Słowacja czy Węgry, ale również jednym z największych portów w Europie.
Według portalu ShipHub największymi portami kontenerowymi w Europie w 2021 r. były:
- Rotterdam, Holandia (14,8 mln TEU)
- Antwerpia, Belgia (11,8 mln TEU)
- Hamburg, Niemcy (9,25 mln TEU)
- Pireus, Grecja (5,65 mln TEU)
- Walencja, Hiszpania (5,44 mln TEU)
Źródła: Baltic Hub, Polski Fundusz Rozwoju (PFR), GeekWeek