Największy elektryk na świecie. Zwodowano ogromny statek
Największy elektryk na świecie nie jest pojazdem lądowym, a statkiem. W tym tygodniu zwodowano prom Hull 096 australijskiej firmy Incat. Jest to największy na świecie statek, który wyposażono w 100 proc. napęd elektryczny. Ciekawostką jest to, że początkowo budowana maszyna miała być zasilana w inny sposób.

Transport coraz częściej ulega elektryfikacji, ale nie dotyczy to wyłącznie samochodów. Myśli się o tym również w kontekście samolotów czy statków. W myśl tej idei powstał największy elektryk na świecie i padło na środek transportu morskiego.
Hull 096 to największy elektryk na świecie
Mianem największego elektryka na świecie może pochwalić się statek australijskiej firmy Incat o nazwie Hull 096, nad którym zaczęto pracować w 2023 r. Zwodowanie odbyło się 2 maja w mieście Hobart, czyli stolicy Tasmanii. Zbudowano go na zamówienie południowoamerykańskiej spółki transportowej Buquebus.
Od ponad czterech dekad budujemy w Tasmanii najlepsze statki na świecie, a Hull 096 to najbardziej ambitny, najbardziej złożony i najważniejszy projekt, jaki kiedykolwiek zrealizowaliśmy
Prom ma 130-metrów długości, a jego powierzchnia w środku to 2,3 tys. metrów kwadratowych, co daje około 100 średniej wielkości domów w Australii. Na pokładzie statku jest miejsce dla 2,1 tys. pasażerów. Ponadto Hull 096 będzie mógł zabrać w rejs do 225 samochodów.
Wielki statek elektryczny ma kursować po rzece La Plata, która znajduje się na granicy Argentyny z Urugwajem. Rejsy nie będą długie, bo Hull 096 ma pokonywać na jednym ładowaniu mniej niż 200 kilometrów (w ciągu 90 minut).
Statek elektryczny Incat miał dostać inny napęd
Początkowo projekt powstawał pod inną nazwą (China Zorilla) i miał być zasilany nie przez silnik elektryczny, a jednostkę opartą na skroplonym gazie LNG. Z czasem plany uległy zmianie i Incat zdecydowało się na elektryfikację Hull 096.
Producent zdecydował się na silnik elektryczny, który jest zasilany bateriami o łącznej pojemności 40 MWh, które ważą 250 ton. Mimo tak ogromnych rozmiarów pełne naładowanie ma być stosunkowo krótkie i trwać tylko 40 minut. Na rzece La Plata ma powstać specjalna sieć ładowarek, które pozwolą uzupełniać energię Hull 096 w trakcie rejsów.
Prom elektryczny Hull 096 nie jest jeszcze gotowy
Prace nad Hull 096 nadal trwają. Konstrukcję zwodowano, ale nie jest ona jeszcze w pełni gotowa. Przed Incat jest jeszcze mnóstwo zadań, które trzeba zrealizować przed oddaniem promu elektrycznego w ręce zamawiającego. Dotyczy to wyposażenia wnętrza statku.
Teraz gdy większość prac konstrukcyjnych jest już ukończona, nasze ekipy zajmujące się wyposażeniem mogą rozpocząć pracę nad wnętrzem statku, to naprawdę ekscytujący czas w procesie budowy
Statek elektryczny ma osiągać prędkość do 45 km/h. W planowanej wersji na gaz miał być szybszy i mówiono o 75 km/h. Jednak w przypadku silnika elektrycznego parametry wymagały obniżenia.