Największy na świecie katamaran napędzany wodorem. Pomieści 1,5 tys. ludzi
Australijczycy zbudują największy na świecie katamaran, który ma być napędzany wodorem. Będzie to ekologiczny statek, który będzie efektem współpracy stoczni Austal Australasia ze szwedzkim Gotlandsbolaget. Katamaran będzie w stanie transportować nawet 1,5 tys. ludzi oraz kilkaset pojazdów.

Na świecie powstają różne statki, które bazują na ekologicznych napędach. Niedawno wspominaliśmy wam o najdłuższym żaglowcu na całym globie. Teraz dowiadujemy się, że zostanie zbudowany największy katamaran na świecie, który ma być napędzany wodorem. To wspólny projekt Australijczyków oraz Szwedów.
Największy na świecie katamaran napędzany wodorem długi na 130 metrów
Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem australijskiej stoczni Austal Australasia oraz szwedzkiego Gotlandsbolaget i powstanie w ramach programu Horizon X drugiej z wymienionych firm. Będzie to największy na świecie katamaran z napędem wodorowym, którego długość wyniesie 130 metrów. Umowę wycenia się na około 275 mln dolarów australijskich, czyli blisko 700 mln złotych.
Stocznia Austal Australasia zobowiązała się przy budowie statku wykorzystać "zielone aluminium". Powstaje ono w ekologicznym procesie, który znacząco zmniejsza emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Sam katamaran ma dostać taką konstrukcję, która umożliwi zmniejszenie zużycia paliwa.
Elastyczna technologia paliwowa zaprezentowana w Horizon X jest liderem w przejściu na dekarbonizację komercyjnych promów i jesteśmy dumni, że jesteśmy na czele, współpracując z Gotlandsbolaget, aby dostarczyć ten przodujący w branży nowy prom
Ekologiczny prom pomieści 1,5 tys. pasażerów i 400 pojazdów
Katamaran budowany w ramach programu Horizon X zostanie wykorzystany do zapewniania wygodnego połączenia między wyspą Gotlandia a stałym lądem Szwecji. Prom będzie w stanie transportować do 1,5 tys. pasażerów oraz 400 pojazdów i wpisuje się w ekologiczną strategię kraju mającą na celu walkę ze skutkami zmian klimatu.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to budowa promu rozpocznie się w filipińskiej stoczni Austal w pierwszej połowie 2026 r. Statek powinien być gotowy w połowie 2028 r. i wtedy zostanie dostarczony do odbiorcy. Producent zamierza wykorzystać tutaj nowoczesny system napędowy, który integruje turbiny gazowe i parowe. Ma to pozwolić na zwiększenie wydajności oraz zmniejszenie emisji.
Prom zaprojektowano w taki sposób, aby spełniał rygorystyczne normy środowiskowe. Wstępne zatwierdzenie odbyło się jesienią 2024 r., gdy statek dostał zgodę od DNV.