Najdłuższy statek żaglowy na świecie zwodowany. Wkrótce pierwszy rejs

Neoliner Origin to najdłuższy statek żaglowy na świecie, który zwodowano w tureckim porcie Tuzla. Maszyna ma długość aż 136 metrów i oferuje ogromną ładowność. Jest w stanie transportować ponad 5 tys. ton towarów. Statek prędko nie popłynie, bo przez najbliższe prawie pół roku będzie wyposażany w dodatkowe elementy.

Neoliner Origin. Najdłuższy statek żaglowy na świecie zwodowany.
Neoliner Origin. Najdłuższy statek żaglowy na świecie zwodowany.RMK Marinemateriały prasowe

Na świecie buduje się obecnie statki, które korzystają z dobrodziejstw zielonej energii. Powraca się więc do pomysłów sprzed setek lat, gdy okręty pływały dzięki żaglom. Niedawno zwodowano najdłuższy okręt tego typu na całym globie. To długi na ponad 130 metrów Neoliner Origin.

Neoliner Origin to najdłuższy statek żaglowy na świecie

Neoliner Origin to statek, który opracowało francuskie Neoline we współpracy z tureckim RMK Marine. Statek zwodowano pod koniec stycznia w porcie Tuzla na przedmieściach Stambułu. Konstrukcja jest ogromna, bo ma długość aż 136 metrów. Do budowy kadłuba wykorzystano ponad 3,5 tys. ton stali, z której utworzono 75 bloków.

Neoliner Origin to najdłuższy statek żaglowy świata.Neolinemateriały prasowe

Statek pływa dzięki żaglom, które zamontowano na dwóch ogromnych masztach o wysokości aż 76 metrów. Konstrukcję wykonano z włókna węglowego. Neoliner Origin będzie w stanie osiągać prędkość 11 węzłów na godzinę. Jego ładowność to aż 265 TEU, a więc jest w stanie transportować towary o wadze do 5300 ton.

Jest to okręt towarowy, ale producent przewidział także dwuosobowe kabiny, które mogą pomieścić do dwunastu pasażerów, a każda z nich ma balkon i powierzchnię 27 metrów kwadratowych. Załoga statku ma składać się z trzynastu osób.

Najdłuższy żaglowiec towarowy wypłynie latem 2025 roku

Neoliner Origin przez kilka najbliższych miesięcy ma przebywać w tureckim porcie, gdzie będzie finalizowany. Do połowy 2025 r. zostanie wyposażony w dodatkowe elementy. Następnie popłynie do Francji i tam zacumuje w porcie Saint-Nazaire.

Dzięki wspaniałej inicjatywie Neoline projekt nabrał życia w 2023 r. z wizją bardziej zielonej, zrównoważonej przyszłości. Ten niezwykły 136-metrowy statek zmniejszy zużycie paliw kopalnych o ponad 80 procent i wykorzysta siłę wiatru jako główną siłę napędową
– czytamy w komunikacie prasowym RMK Marine.

Pierwszy pełnoprawny rejs odbędzie się w drugiej połowie 2025 r. Wtedy statek wypłynie z Saint-Nazaire, zatrzyma się we francuskim Saint-Pierre-et-Miquelon i następnie przepłynie Atlantyk. Jego celem są porty w Baltimore (Stany Zjednoczone) oraz Halifax (Kanada). Okręt został zaprojektowany w taki sposób, aby był w stanie transportować ładunki o niestandardowych rozmiarach.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Słynne muzeum jest w złym stanie. Luwr wymaga remontuAFP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas