Polski Hyperloop coraz bardziej realny. Hyper Poland ma duże fundusze na testy

Łódzki startup ma zamiar wprowadzić w życie w Polsce pomysł superszybkiej kolei przyszłości, która została kilka lat temu przedstawiona przez Elona Muska. Dziś ta piękna wizja jest bardziej realna, niż kiedykolwiek przedtem.

Polski Hyperloop coraz bardziej realny. Hyper Poland ma duże fundusze na testy
Polski Hyperloop coraz bardziej realny. Hyper Poland ma duże fundusze na testyGeekweek - import

A to za sprawą wielkiego sukcesu, jaki odnieśli ludzie z Hyper Poland, którzy pojawili się ze swoim projektem w bardzo popularnej brytyjskiej platformie equity crowdfundingu o nazwie Seedrs. Zebrali tam aż 107 procent zakładanej kwoty, czyli 214 tysięcy euro. Oznacza to, że zdolny zespół składający się z 25 ambitnych, młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, który jest wspierany przez wielu specjalistów z Polski oraz całego świata, będzie mógł zbudować prototyp kapsuły i toru testowego, a następnie przeprowadzić testy systemu napędu oraz lewitacji.

Hyper Poland informuje, że prototyp kapsuły w skali 1:5 i o masie 80 kilogramów ma powstać jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Tor ma mieć 48 metrów długości i powstanie pod Łodzią. Będzie to wstęp do opracowania swojej koncepcji systemu Hyperloop. Inżynierowie planują, że pierwszy użytkowa trasa kolei powstanie za 3 do 5 lat, połączy Warszawę z Łodzią i Wrocławiem. Na początek będzie oferowała transporty towarów dla przedsiębiorstw i firm kurierskich z prędkością 300 km/h i 600 km/h, a docelowo 1200 km/h.

„Zaczynamy zupełnie nowy etap, który zakończymy niebawem pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej pojazdem szynowym, który będzie w stanie poruszać się, wykorzystując zjawisko pasywnej lewitacji” – powiedział Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland. „Budując własny system Hyperloop, budując własny system Hyperloop, Polska stanie się eksporterem technologii, będziemy mogli w przyszłości sprzedawać licencję na tę technologię, a nie kupować ją za granicą jak to zwykle bywa. Wdrożenie systemu próżniowego, nawet już tego początkowego, w postaci Inteligentnej Platformy Logistycznej, daje szansę polskim podmiotom i przedsiębiorstwom na dostarczanie technologii, które poniekąd będą miały wpływ na inne sektory gospodarki, tj. transport, lotnictwo czy kosmonautyka” - powiedział Łukasz Mielczarek, kierownik ds. rozwoju infrastruktury Hyper Poland.

Z Hyper Poland współpracuje też litewski milioner Vladas Lašas, prywatnie przyjaciel Richarda Bransona, założyciela Virgin i właściciela firmy Virgin Hyperloop One, która jest pionierem rozwoju technologii Hyperloop w Stanach Zjednoczonych. Polacy chcą stać się częścią wizji Bransona i doprowadzić do budowy kolei przyszłości w Polsce. Jesteśmy dla nich świetnym obiektem inwestycyjnym, gdyż najnowocześniejsze technologie z roku na rok cieszą u nas się coraz większą popularnością.

Przypomnijmy, że Polacy proponują budowę 415-kilometrowej trasy łączącej Wrocław z Warszawą. Jeśli powstanie, podróż ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Polski potrwa tylko 20 minut. Specjaliści uważają, że budowa Hyperloop w wersji pasażersko-towarowej będzie o wiele tańsza w eksploatacji od kolei dużych prędkości, więc warto w nią inwestować już teraz. Największe oszczędności będzie można poczynić na energii. Kapsuły Hyperloop przy prędkości 600 km/h będą zużywały tyle energii, co kolej dużych prędkości przy 30 km/h.

Technologia Hyperloop polega na stworzeniu całej sieci specjalnych próżniowych tub, w których na poduszce magnetycznej i z prędkością ponad 1200 km/h, poruszać się będą kapsuły z pasażerami lub towarami. Przedstawiciele Hyper Poland uważają, że w Polsce pierwsza użytkowa trasa towarowa pomiędzy Warszawą a Wrocławiem powstanie już za 3-5 lat, natomiast pasażerska do 10 lat. Planowane są też inne trasy takie jak: Warszawa-Kraków, Berlin-Poznań-Łódź, a nawet Warszawa-Białystok-Kowno-Ryga.

Źródło: GeekWeek.pl/Hyper Poland//Facebook / Fot. Hyper Poland

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas