To najszybszy pociąg komercyjny. Wkrótce ruszy na trasę

CR450 to najszybszy pociąg komercyjny, który testowany jest przez Chińczyków. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pojazd wyruszy na trasę już w przyszłym roku. W trakcie obsługiwania połączeń pasażerskich pociąg ma rozpędzać się do 400 km/h, ale w rzeczywistości jest w stanie jeździć jeszcze szybciej.

To najszybszy pociąg komercyjny. Wkrótce ruszy na trasę.
To najszybszy pociąg komercyjny. Wkrótce ruszy na trasę.N509FZWikimedia Commons

Chiny pracują nad bardzo szybkimi pociągami, również pojazdami typu Maglev, które w przyszłości mają być w stanie rozpędzać się nawet do 1000 km/h. Zanim to jednak nastąpi i stanie się faktem, to Państwo Środka planuje wypuścić na trasę inny skład, który określa się jako "najszybszy pociąg komercyjny".

Najszybszy pociąg komercyjny na trasie od 2025 roku

Tym pojazdem jest CR450, który w dużym stopniu bazuje na konstrukcji CR400. Została ona udoskonalona i dzięki temu udało się stworzyć najszybszy pociąg komercyjny. Niedawno przeszedł on testy i w sieci pojawiły się nawet nagrania, ale zostały usunięte.

Jazda próbna odbyła się na trasie z Tianjin do Pekinu. Pojazd ma bardzo opływowy kształt i jest w stanie osiągać prędkość 450 km/h. Jednak w trakcie jazdy z pasażerami ma poruszać się nieco wolniej i rozpędzać do 400 km/h. Znajdujący się obecnie w użyciu CR400 Fuxing jeździ z prędkością 350 km/h. Ten ostatni pociąg został wprowadzony na trasy w 2016 roku.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to najszybszy pociąg komercyjny zacznie jeździć od przyszłego roku. Możliwą trasą jest połączenie Chengdu-Chongqing. Wynika to z faktu, że popularna i oblegana trasa Pekin-Szanghaj wymaga modernizacji pod kątem tak dużych prędkości. Dopiero wtedy będzie można ją udostępnić dla tak szybkich pociągów.

Pociąg CR450 wnosi różne udoskonalenia

Pojazd CR450 wprowadza różne usprawnienia w porównaniu do CR400. Przede wszystkim cała konstrukcja stała się o 12 proc. lżejsza, co pozwoliło na zredukowanie zapotrzebowania na energię aż o 20 proc. Chińskie koleje chwalą się także o 20 proc. lepszą wydajnością podczas hamowania.

Nagrania z testów pociągu wykazały, że pierwszy pojazd miał oznaczenie CR450AF-0001. Natomiast w drugim numer seryjny zakryto taśmą, ale wiemy, że skład miał osiem wagonów. Ponadto dostrzeżono logo Fuxing, czyli chińskich pociągów ekspresowych.

Chiny inwestują w rozwój kolei

Chiny to kraj, w którym inwestycje w kolej są bardzo duże. Sieć dla pociągów dużych prędkości przekroczyła tam już ponad 45 tys. km. Szybkie połączenia obsługiwane przez Fuxing odbywają się w 31 regionach na poziomie prowincji w całym kraju.

Każdego dnia z tych pociągów korzysta ponad 10 mln pasażerów i to sprawia, że jest to jeden z najbardziej ruchliwych systemów kolejowych na całym świecie. W międzyczasie w Państwie Środka trwają prace nad Maglevem, który ma być najszybszym na świecie. Podczas testów, które przeprowadzono wcześniej w tym roku, już udało się przekroczyć prędkość 620 km/h. Docelowo pociąg o nazwie T-Flight ma jeździć znacznie szybciej.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Zimny poranek, uciekający autobus, natłok pracy... Codzienność bywa nieprzyjemna. Warto jednak spróbować wprowadzić do niej trochę koloru. Naszemu bohaterowi udało się to dzięki kolorowemu smartfonowi Motorola Edge 50 neo. Jak? Sprawdź!materiały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas