Wypadek polskiego frachtowca "MS Polesie". Trwa akcja ratunkowa
Jak poinformowały Polska Agencja Prasowa i Reuters, w Zatoce Niemieckiej, u wybrzeży wyspy Helgoland, zderzyły się dwa frachtowce, tj. należący do Polskiej Żeglugi Morskiej "MS Polesie" i brytyjski "Verity".
Dziś ok. godziny 5:00 rano doszło do wypadku morskiego z udziałem polskiego frachtowca "MS Polesie", jednostka należąca do Polskiej Żeglugi Morskiej zderzyła się z brytyjskim statkiem handlowym "Verity". Ten pierwszy płynął z Hamburga do hiszpańskiej La Coruny, a drugi był w trasie z Bremy do angielskiego Immingham. Na skutek zderzenia "Verity" najprawdopodobniej zatonęło, podczas gdy według ostatnich informacji "MS Polesie" wciąż utrzymuje się na wodzie, a jego 22-osobowa załoga jest bezpieczna.
Zderzenie frachtowców "MS Polesie" i "Verity"
Przyczyny katastrofy nie są znane, a na miejscu trwa akcja poszukiwawcza z udziałem krążownika ratownictwa morskiego Niemieckiego Towarzystwa Ratowania Rozbitków (DGzRS), krążownika ratunkowego, holownika ratunkowego "Nordic", łodzi policji wodnej "Sylt" oraz helikoptera SAR "Sea King" niemieckiej marynarki wojennej. Jak podaje niemiecki kanał informacyjny NTV, w poszukiwania zaangażowany jest również przebywający w okolicy statek wycieczkowy, na którym załoga obu statków będzie mogła uzyskać pomoc medyczną.
Służby odnalazły już jedną osobę, ale sześć pozostałych z załogi "Verity" wciąż pozostaje zaginionych, a warunki na miejscu nie są niestety sprzyjające, bo ratownicy i rozbitkowie mierzą się z silnym wiatrem oraz kilkumetrowymi falami.
"MS Polesie". Co to za jednostka?
MS Polesie to tzw. masowiec (podobnie jak "Verity", które było jednak 100 m krótsze), czyli statek przeznaczony głównie do przewozu suchych ładunków masowych luzem, tj. wysypywanych bez opakowania bezpośrednio do ładowni.
Ta konkretna jednostka oferuje pięć ładowni, w których może przewozić ponad 37 tys. ton rudy, węgla, nawozów, ziarna, fosfatów lub innych ładunków i obecnie pływa pod banderą Wysp Bahama.
MS Polesie to statek o długości 190 m i szerokości 28,5 m, który rozwija prędkość maksymalnie 14 węzłów, charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami manewrowymi i jest wyposażony w skomplikowane urządzenia elektroniczne, nawigacyjne i antykolizyjne, więc zderzenie z innym statkiem jest tym bardziej zagadkowe.