Zobacz pierwsze w historii testy zderzeniowe superszybkich pociągów [FILM]

Chińskie producent pociągów, CRRC Changchun Railway Vehicles Co, poinformował o zakończonych sukcesem testach zderzeniowych swoich szybkich pociągów, które odbyły się Changchun.

Zobacz pierwsze w historii testy zderzeniowe superszybkich pociągów [FILM]
Zobacz pierwsze w historii testy zderzeniowe superszybkich pociągów [FILM]Geekweek

Co warto podkreślić, chociaż na całym świecie coraz częściej pojawia się taka szybka kolej, to chińskie testy były… pierwszymi na świecie! Oczywiście, jednostki bada się w fabrykach na różne sposoby, bo w grę wchodzi przecież bezpieczeństwo nimi kierujących i wszystkich pasażerów, ale na takie testy zderzeniowe nikt się wcześniej nie zdecydował. Być może dlatego, że wypadki obejmujące czołowe zderzenia pociągów zdarzają się bardzo rzadko, bo w gruncie rzeczy nie powinny się zdarzać w ogóle - każdy pociąg jedzie po swoim torze i tylko błąd ludzki, niewyłapany na dodatek przez technologie bezpieczeństwa, może doprowadzić do takiej sytuacji.

Niemniej, kiedy już do niej dojdzie, skutki są najczęściej fatalne, bo mowa o zderzeniu dwóch ogromnych i ciężkich pojazdach wpadających na siebie przy ogromnej prędkości, więc CRRC postanowiło zweryfikować zachowanie swoich składów w obliczu takiej zdarzenia. W tym celu na torze testowym ustawiono dwa pociągi, każdy składający się z 8 wagonów i ważący 462 tony - następnie jeden z nich po prostu uderzył w drugi, stojący, z prędkością 36 km na godzinę. I choć prędkość wydaje się śmieszna, to wynika ona zarówno z chińskich, jak i europejskich standardów, gdzie to maksymalna dozwolona wartość przy testach zderzeniowych (w USA jest to 48 km/h).

Jak twierdzi jednak Li Benhuai, główny inżynier testowy firmy, wyniki są bardzo zadowalające, bo pokazują, że innowacyjny system absorpcji energii, który był główną przyczyną testów, zadziałał prawidłowo, dając dokładnie takie wyniki, jakich się spodziewano. Energia powstała na skutek zderzenia została rozproszona, a struktury obu pojazdów pozostały nietknięte - nie było też żadnego wykolejenia czy przestawionych wagonów. Co warto podkreślić, ustalenie niektórych wartości możliwe było tylko podczas prawdziwych testów, nie mogło być zastąpione symulacją komputerową, a jest kluczowe dla bezpieczeństwa pasażerów, dlatego producent zdecydował się na długie i wymagające przygotowanie niezbędnego wydarzenia: - Zajęło nam blisko 6 lat zaprojektowanie eksperymentu wykorzystującego okrągły tor o długości 8,7 km.

Mamy odpowiednie prawa własności intelektualnej dla całego tego eksperymentalnego systemu, w tym absorpcji energii. Test udowodnił, że jest bezpieczny i niezawodny - tłumaczy Li Benhuai. Jest więc duża szansa, że system wkrótce znajdzie zastosowanie w szybkich pociągach, znacznie podnosząc bezpieczeństwo podróżujących.

Źródło: GeekWeek.pl/chinadaily / Fot. Twitter/China Science

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas