Suchoj Checkmate. Nowy samolot w Rosji

20 lipca, podczas otwarcia pięciodniowego, jubileuszowego 15. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2021 w podmoskiewskim Żukowskim, miała miejsce premiera demonstrator technologii lekkiego samolotu wielozadaniowego nowej generacji Suchoj Checkmate (alternatywnie LTS: Liogkij Takticzeskij Samoliot), który zaprezentowała rosyjska państwowa korporacja Rostiech. Samolot w pierwszej kolejności został zaprezentowany prezydentowi Władimirowi Putinowi.

article cover
Aleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News

Suchoj Checkmate. Nowy samolot w Rosji

20 lipca, podczas otwarcia pięciodniowego, jubileuszowego 15. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2021 w podmoskiewskim Żukowskim, miała miejsce premiera demonstrator technologii lekkiego samolotu wielozadaniowego nowej generacji Suchoj Checkmate (alternatywnie LTS: Liogkij Takticzeskij Samoliot), który zaprezentowała rosyjska państwowa korporacja Rostiech. Samolot w pierwszej kolejności został zaprezentowany prezydentowi Władimirowi Putinowi.

Z uwagi na problemy Rosji z wdrażaniem Su-57 w dość ograniczonej liczbie 78 egzemplarzy, nie można wykluczyć, że Checkmate powstał raczej na eksport (co też sugerowałoby jego anglojęzyczne oznaczenie), z uwagi też na tradycję poprzedniej generacji samolotów bojowych z dwoma silnikami.Aleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News
Projektantem samolotu jest Kompania Suchoj (wchodząca w skład Zjednoczonej Korporacji Lotniczej OAK), więc warto nadmienić, iż raptem 26 maja br. agencja prasowa TASS informowała, że pracuje ona nad lekkim, jednosilnikowym samolotem wielozadaniowym nowej generacji.Aleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News
Pewnym tropem co do samej genezy samolotu mogą tu być Zjednoczone Emiraty Arabskie. 19 lutego 2017 podczas targów IDEX w Abu Zabi ogłoszono, iż ZEA i Rosja będą wspólnie pracować nad samolotem bojowym nowej generacji. Potem, na IDEX 2021 zaoferowano ZEA samoloty Su-57E. Jednak koniec końców, ZEA zdecydowały się na zakup 50 F-35A Lightning II, ale w dalszym ciągu czekają na ostateczną decyzję w tej sprawie ze strony USA. Warto mieć jednak na uwadze krajowy program LMFS (Liogkij Mnogofunkcjonalnyj Frontowoj Samoliot, czyli Lekki Wielozadaniowy Samolot Frontowy).Aleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News
Zapowiedź premiery pojawiła się w mediach społecznościowych korporacji Rostiech najpierw 11 lipca prezentując szachowego skoczka wraz ze sloganem checkmate, 13 lipca krótką reklamą w której przedstawiciele różnych państw zmierzają do Rosji na wyczekiwaną premierą, a w końcu 15 lipca, gdy opublikowano fotografie szczelnie okrytego samolotu, który był holowany do hangaru, gdzie kilka dni później miał zostać zaprezentowany publicznie, tym razem wtórując wanna see me naked? 18 lipca, celowo bądź nie, pojawiły się w sieci pierwsze niezbyt dobrej jakości zdjęcia samolotu. Pojawiły się też, jak się potem okazało, mylne oznaczenia Su-67 i Su-75 (ta druga z uwagi na nr taktyczny na kadłubie samolotu: 75 i rejestracyjny RF-00075). Po tak ciekawej i przemyślanej kampanii marketingowej nadszedł czas na premierę.Aleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News
Jeśli chodzi o kwestie techniczne samolotu. Na pierwszy rzut oka zwraca uwagę nietypowy wlot powietrza zaprojektowany zgodnie z wymogami efektywności naddźwiękowej (Diverterless Supersonic Inlet, DSI), choć według oficjalnej informacji samolot ma osiągać prędkość zaledwie Ma1,8. Samolot ma być zdolny do operowania z wysokogórskich lotnisk oraz w nieprzyjaznych warunkach klimatycznych. Jego mózgiem ma być nowy szybki komputer główny wykorzystujący algorytmy sztucznej inteligencji. Ma być wspomagany układem autodiagnostyki systemów pokładowych, a systemy awioniczne mają charakteryzować się otwartą architekturą.Aleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News
Dzięki wysokiemu współczynnikowi ciągu do ciężaru, samolot jest zdolny do krótkiego startu i lądowania, limit przeciążenia wynosi 8g, a cecha supercruise pozwoli na wykonywanie lotów z prędkością ponaddźwiękową bez dopalacza. Ta ostatnia sugeruje, że napędem samolotu może być jeszcze dopracowywany, docelowy silnik z Su-57, czyli Fazy II (izdielije 30), który ma być lżejszy i wydajniejszy od obecnie stosowanych rodziny Saturn-Liulka AŁ-41.Aleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News
Udźwig samolotu ma wynieść aż 7,4 t, co przy szacowanej maksymalnej masie startowej na 18-20 t, jest bardzo dobrym parametrem. Maksymalny zasięg, bez tankowania w locie, ma wynosić 2800 km. Głównym czujnikiem ma być nieujawniony radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, który pozwoli na jednoczesne namierzanie i rażenie do sześciu celów. Przed kabiną znajduje się głowica optoelektroniczna, podobne urządzenie ma znajdować się także pod kadłubem. Samolot ma być oferowany z cyfrowym systemem wsparcia logistyczno-szkoleniowego Matrioszka.Aleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News
Samolot ma zostać zintegrowany z szerokim wachlarzem uzbrojenia klasy powietrze-powietrze pociski krótkiego zasięgu RWW-MD/K-74M (Rakieta Wozduch-Wozduch Małoj Dalnosti) z nową, dwuzakresową głowicą samonaprowadzającą na podczerwień Impuls-90 (MM-2000), średniego zasięgu RWW-SD/R-77-1 (Rakieta Wozduch-Wozduch Sredniej Dalnosti), naprowadzane półaktywnie radarowo o zasięgu 110 km oraz dalekiego zasięgu RWW-BD/R-37M.Aleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News
Do atakowania celów naziemnych będą wykorzystywane pociski rakietowe krótkiego zasięgu Ch-38MLE (MTE), przeciwradiolokacyjne Ch-58USzKE i dalekiego zasięgu Grom-E1, bomby kierowane KAB-250LG-E, K08BE i K029BE oraz bomby niekierowane o wagomiarze 100, 250 i 500 kg rodziny FAB. Ma być też uzbrojony w nieujawnione działko pokładowe oraz wyrzutnie rakiet niekierowanych S-8 i S-13.Aleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News
W konfiguracji stealth, samolot może przenosić do pięciu pocisków rakietowych lub bomb w dowolnej konfiguracji wewnątrz komór uzbrojenia (głównej w środkowej części kadłuba i dwóch dodatkowych po bokach). Poza tym stosunkowo duże trapezoidalne skrzydła sugerują możliwość integracji 4-6 węzłów uzbrojenia.Aleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News
Podczas prezentacji samolotu Putinowi ujawniono wygląd kabiny, w której zauważono duży ciekłokrystaliczny kolorowy wyświetlacz. Wiadomo też, że pilot zostanie odciążony przez interfejs pokładowy dzięki wizualnym i głosowym informacjom. Według dyrektora generalnego korporacji Rostiech, Siergieja Czemiezowa, cena jednostka LTS Checkmate wyniesie około 25-30 mln USD (98-117 mln zł), co jednak wydaje się mało prawdopodobne. Pod koniec prezentacji pojawiła się też informacja o możliwości opracowania bezzałogowej wersji samolotu. Zdalnie sterowane myśliwce miałyby mieć możliwość działania w roju i dzielenia się informacjami między sobą w czasie rzeczywistym. Rafał MuczyńskiAleksey Nikolskyi/SPUTNIK RussiaEast News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas