Pieniądze i znajomości - trzeba je mieć, by pokonać raka
Co trzeba mieć, żeby pokonać raka? Pieniądze i znajomości. Tak - nieco przewrotnie - twierdzą twórcy społecznej kampanii na rzecz walki z nowotworem, promujący swoją akcję dosadną i mocną animacją.
Na ekranach kin, TV oraz na największych portalach w Polsce pojawiła się wyjątkowa produkcja - widzowie stają się świadkami spektakularnej walki, w której zmierzą się dwie symboliczne postaci. W tytanicznym filmowym boju pieniądze pokonają raka - dosłownie i w przenośni. To element wyjątkowej kampanii społecznej, rozpoczętej właśnie przez Alivię - Fundację Onkologiczną Osób Młodych.
Bazująca na przewrotnym haśle "Żeby pokonać raka, trzeba mieć 2 rzeczy: pieniądze i znajomości" Alivia, rozpoczyna pierwszą odsłonę kampanii, poświęconą pieniądzom. Jej celem jest przełamanie schematów w mówieniu i myśleniu o leczeniu raka - odejście od wzniosłego tonu, pokazanie wprost konkretnych aspektów walki z chorobą oraz zachęcenie ludzi do działania, w tym wymiernego gestu: wsparcia finansowego dla chorych. W pracę nad odważną kampanią Alivii zaangażowały się pro bono najlepsze w Polsce zespoły - m.in. DDB i Platige Image. Ambasadorem kampanii został m.in. raper, Wojtek Sokół.
Założyciele fundacji przeszli tę drogę i wiedzą, że nie jest łatwa - wymaga siły, determinacji, samozaparcia i wsparcia. Dlatego Alivia pomaga nie tylko zdobyć pieniądze na leczenie, ale też dotrzeć do rzetelnych informacji o najnowszych metodach leczenia. Strategia fundacji, opiera się na przewrotnym stwierdzeniu: "Żeby pokonać raka, trzeba mieć 2 rzeczy: pieniądze i znajomości". Pierwsza odsłona rozpoczynającej się właśnie kampanii poświęcona jest temu pierwszemu elementowi - odbywa się pod hasłem "Pieniądze mogą pokonać raka".
Pieniądze są naszym najważniejszym orężem, ponieważ NFZ nie finansuje części najnowszych lub eksperymentalnych metod leczenia - dlatego wielu chorych nie może z nich skorzystać. O jakich kwotach mówimy? Leczenie jednej osoby czasem oznacza jednorazowy wydatek kilkuset tysięcy złotych, a czasem trwa latami i może kosztować od kilku do kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie. Kwoty te przekraczają możliwości finansowe praktycznie każdego z nas. Dlatego właśnie potrzebne jest dodatkowe wsparcie finansowe i to naprawdę wielu ludzi. Jedną z jego form może być przekazanie 1% podatku. Wystarczy w PIT wpisać KRS Alivii: 0000358654" - mówi Agata Polińska z Fundacji Alivia.
Znajomości to tym razem gra słów - oznaczają osoby, które już przebrnęły przez gąszcz procedur i informacji, same przeszły cały proces leczenia, a teraz, dzieląc się wiedzą, mogą pomóc uratować komuś życie. Ułatwi to kolejna inicjatywa Aliviii, zaplanowana w perspektywie kolejnych miesięcy - stworzenie systemu internetowego, który pozwoli skupić środowisko. W ten sposób dzięki fundacji powstanie miejsce wirtualnych spotkań, wymiany informacji i dzielenia się doświadczeniami, miejsce dla chorych, ich rodzin
i przyjaciół oraz dla tych, którzy już zetknęli się z rakiem i teraz chcą innym pomóc z nim walczyć.
Głównym nośnikiem kampanii jest krótkometrażowy film, zrealizowany z niezwykłym rozmachem - to on, obok niestandardowego tonu komunikacji, ma wyróżnić kampanię spośród wielu innych. Reżyserem filmu stworzonego przez Platige Image jest Damian Nenow, autor m.in. krótkometrażowego filmu animowanego "Paths of Hate", jednego z 10, które w 2012 r. ubiegały się o nominację do Oscarów.
Film promujący kampanię jest od połowy marca obecny w telewizji i kinach w całej Polsce oraz na największych portalach internetowych. Ambasadorem kampanii, zaangażowanym w promocję idei Fundacji został m.in. Wojtek Sokół, znany polski raper.
Konkretny problem, konkretne rozwiązania. Podstawą kampanii jest półtoraminutowy film zrealizowany przez najlepszy dom postprodukcyjny w Polsce - Platige Image. W tytanicznej walce z potężną postacią raka zmierzy się świnka - skarbonka, symbolizująca pieniądze. Animacja oddaje prosty przekaz, na którym opiera się filozofia działania Fundacji oraz strategia: "Pieniądze mogą pokonać raka". Świnka wygrywa symboliczną walkę - tak jak codziennie tysiące ludzi, dzięki często drogiemu leczeniu, mogą wygrać swoją walkę z rakiem.
Celem kampanii jest pokazanie bardzo wprost tego mechanizmu i wsparcie Fundacji w pozyskiwaniu środków na walkę z chorobą jej podopiecznych. Fundację wspierać można zarówno wpłacając pieniądze na tzw. skarbonki, dedykowane konkretnym chorym, jak i przekazując jej 1% podatku.
Dlaczego kampania jest wyjątkowa? "Wiele osób myśli, że rak to już koniec. Wyrok. W kampanii chcemy powiedzieć, że to nie jest łatwa walka, ale można ją wygrać! Rzeczywistość jest brutalna. Taka też jest nasza kampania, jednak jednocześnie jej przekaz jest bardzo pozytywny: zagrzewa do walki i daje nadzieję na zwycięstwo! Nie chcemy słodzić, wzbudzać litości czy wyciskać łez. Chcemy zachęcić do działania" - mówi Aleksandra Jurkiewicz, Strategy Director DDB Warszawa.
"Nie bez powodu powszechnie mówi się o "walce z rakiem". Rak to choroba, w przypadku której mówienie o "leczeniu" jest eufemizmem. Dlatego w naszej kampanii świnka skarbonka, symbolizująca pieniądze potrzebne na leczenie, toczy trudną i wyczerpującą walkę z symbolicznym rakiem" - mówi team kreatywny z DDB Warszawa. "Wykorzystaliśmy powszechną metaforę i zmieniliśmy o 180 stopni ton komunikacji kampanii społecznej. Uważamy, że tylko w taki sposób ta kampania ma sens, bo tylko wtedy wybije się spośród natłoku innych kampanii społecznych" - dodają autorzy kampanii.