Pieniądze i znajomości - trzeba je mieć, by pokonać raka

Co trzeba mieć, żeby pokonać raka? Pieniądze i znajomości. Tak - nieco przewrotnie - twierdzą twórcy społecznej kampanii na rzecz walki z nowotworem, promujący swoją akcję dosadną i mocną animacją.

Zdjęcie z klipu promującego kampanię
Zdjęcie z klipu promującego kampanięmateriały prasowe

Na ekranach kin, TV oraz na największych portalach w Polsce pojawiła się wyjątkowa produkcja - widzowie stają się świadkami spektakularnej walki, w której zmierzą się dwie symboliczne postaci. W tytanicznym filmowym boju pieniądze pokonają raka - dosłownie i w przenośni. To element wyjątkowej kampanii społecznej, rozpoczętej właśnie przez Alivię  - Fundację Onkologiczną Osób Młodych. Bazująca na przewrotnym haśle "Żeby pokonać raka, trzeba mieć 2 rzeczy: pieniądze i znajomości" Alivia, rozpoczyna pierwszą odsłonę kampanii, poświęconą pieniądzom. Jej celem jest przełamanie schematów w mówieniu i myśleniu o leczeniu raka - odejście od wzniosłego tonu, pokazanie wprost konkretnych aspektów walki z chorobą oraz zachęcenie ludzi do działania, w tym wymiernego gestu: wsparcia finansowego dla chorych. W pracę nad odważną kampanią Alivii zaangażowały się pro bono najlepsze w Polsce zespoły - m.in. DDB i Platige Image. Ambasadorem kampanii został m.in. raper, Wojtek Sokół.

Żeby pokonać raka... 

Na nowotwór może zachorować każdy. Coraz więcej ludzi żyje z rakiem. Fundacja Alivia, stworzona w 2010 roku przez Bartka i Agatę Polińskich, pokazuje, że taka diagnoza nie powinna powodować załamywania rąk ani ślepego podążania za tym, co powiedzą nam lekarze. Przekonuje, że by wygrać, trzeba samemu szukać informacji, pytać, kwestionować proste rozstrzygnięcia, a czasem nawet wybrać inną drogę leczenia niż oferowana przez system opieki zdrowotnej. Założyciele fundacji przeszli tę drogę i wiedzą, że nie jest łatwa - wymaga siły, determinacji, samozaparcia i wsparcia. Dlatego Alivia pomaga nie tylko zdobyć pieniądze na leczenie, ale też dotrzeć do rzetelnych informacji o najnowszych metodach leczenia. Strategia fundacji, opiera się na przewrotnym stwierdzeniu: "Żeby pokonać raka, trzeba mieć 2 rzeczy: pieniądze i znajomości". Pierwsza odsłona rozpoczynającej się właśnie kampanii poświęcona jest temu pierwszemu elementowi - odbywa się pod hasłem "Pieniądze mogą pokonać raka".

Pieniądze są naszym najważniejszym orężem, ponieważ NFZ nie finansuje części najnowszych lub eksperymentalnych metod leczenia - dlatego wielu chorych nie może z nich skorzystać. O jakich kwotach mówimy? Leczenie jednej osoby czasem oznacza jednorazowy wydatek kilkuset tysięcy złotych, a czasem trwa latami i może kosztować od kilku do kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie. Kwoty te przekraczają możliwości finansowe praktycznie każdego z nas. Dlatego właśnie potrzebne jest dodatkowe wsparcie finansowe i to naprawdę wielu ludzi. Jedną z jego form może być przekazanie 1% podatku. Wystarczy w PIT wpisać KRS Alivii: 0000358654" - mówi Agata Polińska z Fundacji Alivia.

Znajomości to tym razem gra słów - oznaczają osoby, które już przebrnęły przez gąszcz procedur i informacji, same przeszły cały proces leczenia, a teraz, dzieląc się wiedzą, mogą pomóc uratować komuś życie. Ułatwi to kolejna inicjatywa Aliviii, zaplanowana w perspektywie kolejnych miesięcy - stworzenie systemu internetowego, który pozwoli skupić środowisko. W ten sposób dzięki fundacji powstanie miejsce wirtualnych spotkań, wymiany informacji i dzielenia się doświadczeniami, miejsce dla chorych, ich rodzin i przyjaciół oraz dla tych, którzy już zetknęli się z rakiem i teraz chcą innym pomóc z nim walczyć.

Głównym nośnikiem kampanii jest krótkometrażowy film, zrealizowany z niezwykłym rozmachem  - to on, obok niestandardowego tonu komunikacji, ma wyróżnić kampanię spośród wielu innych. Reżyserem filmu stworzonego przez Platige Image jest Damian Nenow, autor m.in. krótkometrażowego filmu animowanego "Paths of Hate", jednego z 10, które w 2012 r. ubiegały się o nominację do Oscarów.

Film promujący kampanię jest od połowy marca obecny w telewizji i kinach w całej Polsce oraz na największych portalach internetowych. Ambasadorem kampanii, zaangażowanym w promocję idei Fundacji został m.in. Wojtek Sokół, znany polski raper.

Bez słodzenia, litości i wyciskania łez. KONKRETNIE

Konkretny problem, konkretne rozwiązania. Podstawą kampanii jest półtoraminutowy film zrealizowany przez najlepszy dom postprodukcyjny w Polsce - Platige Image. W tytanicznej walce z potężną postacią raka zmierzy się świnka - skarbonka, symbolizująca pieniądze. Animacja oddaje prosty przekaz, na którym opiera się filozofia działania Fundacji oraz strategia: "Pieniądze mogą pokonać raka". Świnka wygrywa symboliczną walkę - tak jak codziennie tysiące ludzi, dzięki często drogiemu leczeniu, mogą wygrać swoją walkę z rakiem. Celem kampanii jest pokazanie bardzo wprost tego mechanizmu i wsparcie Fundacji w pozyskiwaniu środków na walkę z chorobą jej podopiecznych. Fundację wspierać można zarówno wpłacając pieniądze na tzw. skarbonki, dedykowane konkretnym chorym, jak i przekazując jej 1% podatku.

Dlaczego kampania jest wyjątkowa? "Wiele osób myśli, że rak to już koniec. Wyrok. W kampanii chcemy powiedzieć, że to nie jest łatwa walka, ale można ją wygrać! Rzeczywistość jest brutalna. Taka też jest nasza kampania, jednak jednocześnie jej przekaz jest bardzo pozytywny: zagrzewa do walki i daje nadzieję na zwycięstwo! Nie chcemy słodzić, wzbudzać litości czy wyciskać łez. Chcemy zachęcić do działania" - mówi Aleksandra Jurkiewicz, Strategy Director DDB Warszawa.

Logo kampanii Aliviamateriały prasowe

"Nie bez powodu powszechnie mówi się o "walce z rakiem". Rak to choroba, w przypadku której mówienie o "leczeniu" jest eufemizmem. Dlatego w naszej kampanii świnka skarbonka, symbolizująca pieniądze potrzebne na leczenie, toczy trudną i wyczerpującą walkę z symbolicznym rakiem" - mówi team kreatywny z DDB Warszawa. "Wykorzystaliśmy powszechną metaforę i zmieniliśmy o 180 stopni ton komunikacji kampanii społecznej. Uważamy, że tylko w taki sposób ta kampania ma sens, bo tylko wtedy wybije się spośród natłoku innych kampanii społecznych"  - dodają autorzy kampanii.

materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas