Reklama

Boeing i NASA przekładają start kapsuły Starliner na 2022 rok - SpaceX niepokonane

Start kapsuły Boeing CST-100 Starliner w ramach misji Orbital Flight Test-2 (OFT-2) został oficjalnie przełożony na pierwszą połowę 2022 roku - poinformował Boeing i NASA. Inżynierowie nadal pracują nad rozwiązaniem problemów dotyczących zaworów systemu napędowego.

"Jest to złożony problem dotyczący niebezpiecznych elementów i skomplikowanych obszarów statku kosmicznego, do których uzyskanie dostępu nie jest łatwe" - skomentował sytuację Steve Stich z NASA w oficjalnym oświadczeniu agencji.

Kapsuła Starliner z manekinem testowym na pokładzie miała pierwotnie polecieć 30 lipca na ISS w ramach próbnej misji Orbital Flight Test 2. Plan zakładał wyniesienie  kapsuły przez rakietę Atlas V  z przylądka Canaveral na Florydzie. Lot początkowo nie doszedł do skutku z powodu problemów na ISS, kilka dni później okazało się, że Boeing odkrył nieoczekiwane problemy z zaworach układu napędowego, Start odwołano. Dzisiaj wiadomo, że Boeing i NASA nie poradziły sobie z tą kwestią.

"Bezpieczeństwo statku kosmicznego Starliner, naszych pracowników i członków załogi jest priorytetem numer jeden dla całego zespołu" - powiedział John Vollmer w oficjalnym oświadczeniu.

Reklama

Boeing nie jest zatem w stanie dogonić lidera rynku, SpaceX, którego kapsuła Crew Dragon odbyła udane loty załogowe i bezpiecznie wróciła na Ziemię.

Kapsuła Boeinga - co o niej wiemy

Boeing CST-100 Starliner, to kapsuła wielokrotnego użytku, która została wyprodukowana przez Boeinga w ramach programu NASA Commercial Crew Development. Głównym celem konstrukcji jest transport załogi do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej oraz innych, prywatnych stacji kosmicznych, które powstaną w przyszłości.

Kapsuła Starliner posiada średnicę o wielkości nieco ponad 4,5 metra i tym samym jest większa niż moduł dowodzenia Apollo, ale mniejsza niż kapsuła Orion. Boeing CST-100 Starliner ma pomieścić w środku załogę liczącą do siedmiu osób. Konstrukcja została zaprojektowana tak, aby mogła pozostać na orbicie przez okres do siedmiu miesięcy - z możliwością ponownego użycia do dziesięciu misji. Boeing CST-100 Starliner jest kompatybilna z rakietami nośnymi Atlas V, Delta IV, Falcon 9 oraz Vulcan. Kapsuła otrzymała wielokrotne rundy finansowania ze strony NASA opiewające na kilkaset milionów dolarów.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Boeing | Starliner | NASA

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy